Redactie
Redactie Gezondheid 7 jun 2018

Gezonde gewoonten

Natuurlijk zijn er tijdens de zwangerschap een heleboel dingen die je beter niet kunt doen, zoals roken of het eten van rauwmelkse kaas. Er zijn echter ook veel dingen die je wèl kunt doen. Bewegen bijvoorbeeld, of lekker ontspannen in de sauna. Als jij je beter voelt, is dat weer goed voor het kindje in jouw buik.

Het allerbelangrijkste tijdens je zwangerschap is luisteren naar je lijf. Voel je je vermoeid, ga dan niet koste wat kost door met je dagelijkse activiteiten, maar probeer wat te rusten. En bedenk dat je heel veel mag tijdens je zwangerschap, maar de meeste dingen wel met mate.

Sporten

Bewegen is heerlijk voor lichaam en geest. Ook psychisch werkt dit positief, je voelt je wat minder dik en onbeholpen. Je bloedsomloop wordt erdoor gestimuleerd. Je blijft in een goede conditie, waardoor je beter bent voorbereid op de bevalling. En ook daarna heb je sneller je oude figuur terug. Daarom is zwangerschapsgymnastiek heel belangrijk. Daar krijg je de beste begeleiding en adviezen. Je zult je er uiteindelijk prettiger en fitter bij voelen. En al ben je wel eens moe, toch is het van belang om er meteen in het begin van de zwangerschap mee te beginnen. Zo voorkom je rugpijn en pijn in je bekken. Ook kunnen ze je op zwangerschapsgymnastiek helpen met het kiezen van de juiste oefeningen. Veel klachten zullen door regelmatig bewegen verminderen. Beweeg wel met beleid! Aanbevolen activiteiten zijn: zwemmen, yoga en wandelen. Niet aan te bevelen zijn: joggen, skiën en paardrijden. Ook oefeningen die de buikspieren belasten kun je beter niet doen. Sporten waarbij je gewicht moet dragen zijn niet goed, omdat de gewrichtsbanden in je rug te zwaar worden belast. Vermijd ook ruwe sporten met veel lichaamscontact.

Uitrusten

Je lichaam verbrandt veel energie voor de groei van de baby, rust is daarom heel belangrijk voor je. Het is heel normaal wanneer je tussen de middag even gaat rusten of wanneer je 's avonds lekker vroeg onder de wol kruipt. Het is goed voor je om veel te rusten.

Reizen

Vliegen mag bij de meeste maatschappijen tot de zevende maand. Informeer hiernaar. De reden waarom vliegtuigmaatschappijen zwangere vrouwen na de zevende maand niet meer mee willen nemen is omdat de kans op een (plotselinge) bevalling tijdens de vlucht te groot wordt. Maar zolang je je goed voelt en nog lang niet in de buurt bent van die zevende maand kun je gewoon lekker op reis.

Sauna

Als je voor je zwangerschap altijd al naar de sauna ging is het geen probleem om dat ook tijdens deze negen maanden te doen. Er zijn wel wat aandachtspuntjes in de eerste en de laatste weken van je zwangerschap. Stap er gewoon uit als je het benauwd krijgt.

De kapper

Kijk uit met een permanent: dit kan nu je zwanger bent namelijk anders uitpakken dan de bedoeling is. Een lekkere knipbeurt of een ander kleurtje in je haar is geen probleem. De stoffen in bijvoorbeeld de (kleur)shampoo komen niet bij de baby. Probeer ook eens een ontspannende hoofdhuidmassage. Wedden dat je helemaal opgepept bij de kapper vandaan komt?

Seks

Seks mag en is niet schadelijk voor de baby. Misschien moeten jullie de standjes wat aanpassen. Maar als je zin hebt om te vrijen is er eigenlijk geen reden om het niet te doen. Zolang jij en je partner er allebei van genieten en jij hebt geen pijn of bloedverlies is er niets aan de hand.

Reageer op artikel:
Gezonde gewoonten
Sluiten