7x Gezonde voeding om aan te sterken in de kraamtijd

Je hebt je ademhaling geoefend tijdens de zwangerschapscursus, de voor- en nadelen van borstvoeding op een rijtje gezet en een geboorteplan van drie pagina’s opgesteld. Maar heb je al nagedacht over je eerste maaltijd na de bevalling? De behoeften van een nieuwbakken moeder in de kraamtijd verdwijnen vaak een beetje op de achtergrond, maar hé, a girl’s gotta eat. En gezonde voeding is essentieel om aan te sterken na de bevalling.

Eten na de arbeid

In Vlaanderen gebruiken ze het woord ‘arbeid’ voor de tijd tussen de eerste wee en het moment dat je klaar bent te gaan persen. Dit is een passend woord, want arbeid en de bevalling zijn precies dat: hard werk. Voor sommige moeders is het een sprint, voor anderen een meerdaagse marathon. Maar voor iedere vrouw is het veeleisend en vermoeiend, een aanslag op het lichaam.

Het eten na de bevalling kan helpen de tekorten van het lichaam terug op pijl te brengen. Ook zorgt de juiste gezonde voeding voor de broodnodige energie die de zorg voor een pasgeboren baby vergt. Slapeloze nachten, borstvoeding, hormoonschommelingen en de nieuwe dynamiek in het gezin met een kleine – alles kost extra energie. Vandaar een lijst met voedingsproducten die je lichaam een boost geven tijdens de kraamtijd:

1. Kippensoep

Er is een reden dat vrouwen in films eruit zien alsof ze een regenbui over zich heen hebben gekregen tegen de tijd dat hun baby kroont. Tijdens de bevalling zweet je – veel. Ook in de weken na de bevalling verlies je extra vocht. Het is van belang meer te drinken dan je gewend bent, vooral als je borstvoeding geeft. Kippensoep is een goede manier om je lichaam te hydrateren, zout en elektrolyten aan te vullen en milde koolhydraatrijke noodles tot je te nemen. Je kunt in de laatste weken voor de bevalling enkele blikken inslaan, of je partner/kraamverzorgster lief aankijken om je een zelfgemaakte kom soep te koken.

2. Zoute crackers

Als je geen behoefte hebt aan een warme soep, kan het eten van gezouten crackers je dezelfde koolhydraat- en elektrolytvoordelen opleveren, om langzaam energie op te bouwen. Ook zijn crackers een ideale snelle snack wanneer je je dizzy voelt na je bevalling. Het kan een goed idee zijn een pakje crackers in je vluchtkoffertje te stoppen, mocht je (onverwachts) in het ziekenhuis bevallen.

3. Dadels

Dadels zijn een geliefd zoet snoepje van de natuur dat gemakkelijk als snack mee te nemen is. Een klein onderzoek wees uit dat het consumeren van dadels onmiddellijk na de bevalling resulteert in aanzienlijk minder bloedverlies en bloedingen, dan wanneer het medicijn oxytocine wordt gegeven.
Ze zijn ook een geweldige bron van eenvoudige suikers om je na de geboorte een snelle energieboost te geven. Ook voorzien ze borstvoedende mama’s van de extra benodigde calorieën en koolhydraten.

4. Havermout met fruit

Als je denkt dat bevallen eng is, wacht dan op de eerste keer ontlasten na de bevalling. Veel vrouwen hebben na de zwangerschap en bevalling last van aambeien en constipatie. Na een vaginale bevalling heb je wellicht hechtingen, na een keizersnede zijn je darmen behoorlijk vertraagd. Genoeg redenen om te kiezen voor vezelrijke en gezonde voeding na de bevalling. Havermout met (gedroogd) fruit barst van de vezels en andere goede voedingsstoffen. Ook staat havermout bekend als een galactogeen – een voedingsmiddel dat de toevoer van moedermelk verhoogt.

5. Gedroogd rundvlees

Na de geboorte van je kind zul je een aantal weken bloedverlies hebben. Om die reden zijn ijzertekort en bloedarmoede niet ongewoon. Als een groot biefstuk op het menu je niet direct aanstaat, kan gedroogd rundvlees (op z’n Amerikaans beef jerky) een goed alternatief zijn. Dit vlees bevat veel ijzer, eiwitten en natrium en is vetarm.

6. Eieren

Tijdens het sporten wordt altijd aangeraden om pauzes te nemen tussen oefeningen, zodat je je spieren kan laten rusten. Tijdens de bevalling kun je dit trucje niet toepassen, want je spieren worden constant aangespannen tijdens de weeën en het persen. Eieren zijn een essentiële bron van eiwitten om pijnlijke spieren te kalmeren.

7. Appels

Na een intensieve bevalling of keizersnede kan het een tijdje duren voordat je de wasbak bereikt om je tanden te poetsen. Hoewel het eten van een appel geen vervanging is voor regelmatig poetsen en flossen, is het wel aangetoond dat het de levensvatbaarheid van speekselbacteriën vermindert, vergelijkbaar met tandenpoetsen. Een appel bevat ook 4,4 gram vezels en ze zijn super gemakkelijk in je ziekenhuistas te stoppen.

Lees ook:

Healthline

Reageer op artikel:
7x Gezonde voeding om aan te sterken in de kraamtijd
Sluiten