Marleen Staal
Marleen Staal Dreumes 19 apr 2019

Wil je kind geen groente eten? Gebruik dan deze wetenschappelijk bewezen methode

Als baby kun je ze voeren wat je wilt, maar er komt een moment dat jouw kleintje ineens niets meer lijkt te lusten. Herkenbaar? Als je kind groente weigert, weet dan dat je niet de enige bent. En er is een bepaalde methode waarop je het toch voor elkaar krijgt.

Wist je dat maar één op de vijf kinderen de minimale hoeveelheid groente binnen per dag binnenkrijgt? Dat is inderdaad niet veel, maar menig ouder zal het erover eens zijn dat groente eten vaak een heel slagveld veroorzaakt aan tafel.

Vitamine C en ijzer

Groente zijn belangrijk voor je kind vanwege de vitamine C, het ijzer en de vezels die erin zitten. Waar wij als volwassen twee ons groente per dag moeten eten, hebben kinderen tussen de één en drie jaar vijftig tot honderd gram groente nodig. Dat is een stuk minder, maar alsnog lastig om soms voor elkaar te krijgen.  Is je kind ouder dan drie? Dan heeft hij of zij honderd tot honderdvijftig gram groente nodig per dag.

Uit een voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat lang niet alle kinderen genoeg groente binnen krijgen. Het tekort aan ijzer en vezels dat hierdoor ontstaat, kan invloed hebben op hun gezondheid.

Baby’s en peuters jonger dan twee jaar hebben minder vaak een tekort, omdat er genoeg ijzer in melkproducten zit dat ze er bij krijgen. Ook zou er genoeg ijzer zitten in potjes babyvoeding, al staat de Consumentenbond daar niet helemaal achter.

Sommige merken babyvoeding bleken na onderzoek nog geen halve milligram ijzer per potje te bevatten. Daar kun je dus niet helemaal op bouwen, want de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is zeven milligram.

Hulp nodig bij de eerste hapjes? Gebruik dan eens deze tips

Wetenschappelijke methode

Goed, terugkomen op die wetenschappelijke methode om je kind meer groente te laten eten. Het komt er eigenlijk in de basis op neer dat je dit met kleine hapjes doet. Laat je kind rustig wennen aan nieuwe smaken. Caroline Barends deed onderzoek aan de Wageningen University en concludeerde dat de smaakpapillen van kinderen tot twee jaar wel vijf tot tien keer iets moeten proeven voordat ze aan de een nieuwe smaak zijn gewend. Ben je ouder, dan duurt dit zelfs langer.

Daarom is het belangrijk dat je zoveel mogelijk nieuwe smaken introduceert voordat je kind één jaar is. Caroline Barends deed ook onderzoek naar het effect van de eerst groente- en fruithapjes en hoe ze deze smaak ontvangen.

Wat bleek, baby’s die alleen groentehapjes kregen meer groente gingen eten en minder negatief waren erover. Ze vonden groente lekkerder. Baby’s die alleen fruit kregen, vonden fruit juist steeds lekkerder. Toen deze groep voor het eerste groente kregen, hadden ze hier moeite mee.

Conclusie? Om je kind meer groente te laten eten, zal je kind moeten leren wennen aan de smaak. Dus vroeg introduceren. Daarmee is overigens niet gezegd dat je kind altijd groente zal blijven houden. Maar een goed begin is het halve werk.

Dit artikel is eerder verschenen op ons zusje Bedrock.nl

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Wil je kind geen groente eten? Gebruik dan deze wetenschappelijk bewezen methode
Sluiten