Rachelle Weiler
Rachelle Weiler | LinkedIn Baby 15 feb 2020

Hazenslaapjes? Zo maak je de dutjes van je kind langer

Doet jouw kindje ook altijd korte dutjes? Valt het in slaap in de kinderwagen, in de auto, of op de fiets? Heel fijn, maar het kan vervelend worden als je kind in z’n eigen bedje niet langer dan 30 of 50 minuten achter elkaar slaapt.

Wat kan je doen aan deze hazenslaapjes? Hoe maak je ze langer, en zorg je dat dutjes veranderen in een goede nachtrust – voor iedereen? Wij geven tips.

De hazenslaapjes van kinderen

Het grote voordeel van hazenslaapjes is, dat kinderen ze vaak op elk moment en in elke positie kunnen doen. Of het nou in jouw armen is, in de auto of even tussendoor op de bank. Het nadeel is dat kinderen die veel hazenslaapjes doen, vaak meer moeite hebben met doorslapen.

Een slaapcyclus bestaat uit ongeveer 30 tot 50 minuten. Jouw baby of kindje wordt na deze eerste slaapcyclus weer wakker, en is niet in staat om direct de slaap weer te hervatten. Heel vervelend voor je kleintje, want aan het einde van de dag of nacht is deze moe en chagrijnig. Maar het kan ook heel zwaar zijn voor de ouders.

Maak aanpassingen in de slaapkamer

Hoewel een middagdutje doen in de kinderwagen helemaal geen probleem is, is het ook belangrijk dat je kind goed doorslaapt in de eigen slaapkamer. Neem deze daarom nog eens onder loep. Zijn de gordijnen dik genoeg om het goed donker te maken? Zijn de lichtjes gedimd en ervaar je niet teveel geluiden van de straat?
Je kan ook eens zachte natuurgeluiden op de achtergrond proberen, of rustige muziek. Kijk waar jouw baby ontspannen van wordt.

Bouw een zachter nestje

Als je toch bezig bent met aanpassingen in de slaapkamer, kijk dan ook nog eens goed naar het babybedje. Hoe lekker ligt je kind daar in? Mogelijk is het te groot, en heeft je kind mee behoefte aan geborgenheid. Wissel het bedlinnen eens in voor een zachtere variant, of leg eens een handdoek vers en warm uit de droger op het bedje, om te zien of je baby de warmte kan waarderen. Test wel altijd van tevoren wat de temperatuur is!

Het is ook belangrijk dat je kindje zich veilig voelt in zijn of haar babybedje. Als je kind wakker is, speel eens een spelletje in het bedje en blijf er zelf een tijdje bij. Als je baby af en toe tussendoor wakker wordt, voelt het zich tenminste geborgen op een plek die vertrouwd is.

Wees alert op moeheid

Het is moeilijk om in te schatten, maar het risico bestaat dat je kind niet goed slaapt op het moment dat je het pas naar bed brengt als het al moe of oververmoeid is. Net vóór dit moment ligt de sweetspot. Zodra je kind bijvoorbeeld interesse verliest in zijn of haar speelgoed, glazig voor zich uit kijkt of in de oogjes begint te wrijven, of wanneer het wat chagrijnig wordt, is het eigenlijk al net bedtijd geweest. Gedurende een week zou je een patroon moeten zien ontstaan.

Beweeg!

Kleine kinderen vallen vaak snel in slaap door beweging. Of ze nu bij jou in de draagzak zitten, in de kinderwagen liggen of in de auto zitten. Een constante beweging doet de oogjes van jouw kleintje sneller doen dicht vallen.

Als je wil proberen om je kind langer door te laten slapen, kan je eventueel ook eens proberen om je kinderwagen mee naar binnen te nemen als je kind er in slaap in is gevallen. Lijkt het erop alsof je kind weer wakker wordt? Loop er dan weer rondjes mee in de woonkamer, en kijk of je baby weer in slaap valt. Op deze manier kan je je baby trainen om de slaapcyclussen wat uit te breiden.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Hazenslaapjes? Zo maak je de dutjes van je kind langer
Sluiten