Het detox-dieet

Als je zwanger bent, denk je bij iedere hap die je in je mond stopt wel twee keer na. “Mag ik dit wel eten?” En “Krijg ik wel genoeg vitaminen binnen?” zijn vragen die iedere zwangere zichzelf keer op keer stelt. Maar denk ook eens na over de kwaliteit van het voedsel dat je eet. Natuurlijk eten is vaak beter. En daar hoef je helemaal geen geiten-wollen-sokken type voor te zijn!

Met ‘natuurlijk eten’ bedoelen we voedingsmiddelen met zo weinig tot geen conserveringsmiddelen, bestrijdingsmiddelen en andere chemicaliën. Met deze zes simpele stappen krijg je zo min mogelijk schadelijke extra’s binnen.

1) Eet zilvervliesrijst & volkorenproducten

Witte rijst, brood en gewone pasta bevatten aanzienlijk minder – zelfs bijna geen – voedingsvezels en antioxidanten. Voedingsvezels zorgen langer voor een langer voldaan gevoel – waardoor je minder de neiging hebt te gaan ‘grazen’ – en zijn essentieel voor een goede stoelgang.

2) Koop biologische groenten & fruit

De verbeterde smaak is een groot voordeel van biologisch voedsel, maar er is meer! Biologische groente bevatten meer vitamine C en vaak ook meer mineralen en anti-oxidanten. Er worden bij de teelt alleen natuurlijke bestrijdingsmiddelen gebruikt en groente en fruit bevatten minder nitraat, omdat er minder bemest wordt. Dat is goed voor iedereen, maar speciaal voor de allerkleinsten. Sommige resten van standaard bestrijdingsmiddelen kunnen een schadelijk effect hebben op de ontwikkeling van je kindje. Bij het merendeel van gangbaar geteelde groente en fruit zijn die resten niet aanwezig, maar bij biologisch eten weet je zéker dat ze er niet in zitten. En vul je winkelmandje met groenten en fruit in alle kleuren van de regenboog. Ieder kleur staat namelijk voor andere vitaminen en mineralen!

3) Wees zuinig met zout

Door zout hou je extra vocht vast. Zeker als je zwanger bent! Daarnaast is zout één van de belangrijkste boosdoeners bij een hoge bloeddruk. Veel zout zit in producten in blik, potjes en vooral in kant-en-klaar maaltijden. In de laatste zitten vaak ook nog eens te weinig groenten en te veel suiker en vet.

4) Lees de labels

Kijk eens kritisch naar de verpakking van je lievelingseten. Zit het boordevol E-nummers? Misschien wil je het dan voorlopig even laten staan. Uiteraard is alles wat er in ons eten zit uitgebreid getest en goedgekeurd, maar wil je je lijf echt volstoppen met chemicaliën?

5) Blij beest

Proteïnen zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling van je ongeboren baby. En proteïnen zitten voornamelijk in vlees. Zwangere vegetariërs wordt daarom aangeraden extra goed op hun dieet te letten. Maar met een hapje vlees, wil je natuurlijk geen hap hormonen of antibiotica binnen krijgen! Kies daarom voor scharrel- of biologisch vlees.

6) Verantwoorde vis

Vette vis – en dan met name het Omega 3 vet erin – is erg goed voor je. Het zorgt voor een sterk immuunsysteem en de ontwikkeling van de hersenen van je baby. Maar lang niet alle vis is duurzaam gevangen of gekweekt. En dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar dat kan ook betekenen dat de vis stoffen bevat die je liever niet binnen krijgt. Let daarom op met vis zoals haai, tonijn (uit blik kan wel!), snoekbaars en koningsmakreel. Goede VIS geeft informatie over vissoorten, schelp- en schaaldieren die we in Nederland eten en beoordeelt ze op duurzaamheid.

Reageer op artikel:
Het detox-dieet
Sluiten