Redactie
Redactie Peuter 7 jun 2018

Hoe & wat: slaapproblemen

Slapen in een andere kamer? Of alleen slapen in het grote bed? Veel kinderen hebben moeite met zulke veranderingen. Ze krijgen moeite met inslapen, willen de trap niet op, zijn bang in het donker of hebben angstige dromen. Hoe voorkom je dat? Pedagoge Emmeliek Boost geeft praktische tips!
 
Tip 1: Je veilig voelen lukt niet op commando van ouders. Bespreek het slaapprobleem overdag. Bedenk samen wat je kind nodig heeft om goed te kunnen slapen. Misschien dat papa na tien minuten nog even komt kijken?

Tip 2: Veel slaapproblemen zijn terug te voeren op ruzies overdag. Hoe meer drukte en strijd overdag, hoe onrustiger de slaap. Bespreek dus overdag en niet ’s avonds aan bed wat je kind dwars zit.

Tip 3: Breng samen het bedritueel in kaart. Bijvoorbeeld aan de hand van een tekening of door middel van plaatjes. Zo kan je kind stap voor stap aangeven wat wanneer aan de beurt is.

Tip 4: Lees met je kind overdag een boekje over slapen en bang zijn in het donker  en haal daar handige tips uit (bijvoorbeeld Kikker is bang, van Max Velthuijs).

3x Wist je dat

  • Kinderen er gemiddeld een kwartier over doen om in slaap te vallen.
  • Jengelend inslapen niet erg is? Door te huilen raken baby’s de spanning in hun lichaam kwijt. Grijp dus niet meteen in, maar geef je kind wat inslaap tijd.
  • Slaapproblemen bij baby’s en peuters veel voorkomen (15-30%). Huilen en roepen is het meest voorkomende probleem.

Meer advies en tips vind je ook bij de deskundigen van de Opvoeddesk binnen Mama en Zo. Meer advies en tips over slaapproblemen »

Reageer op artikel:
Hoe & wat: slaapproblemen
Sluiten