5 manieren om je immuunsysteem een boost te geven als je zwanger bent

Voor zwangere vrouwen is het hartstikke belangrijk dat ze goed op hun gezondheid letten. Er zijn dan ook veel verschillende dingen die je kunt doen om je immuunsysteem een boost te geven. Heel fijn voor vrouwen die significant minder energie hebben tijdens de zwangerschap en zelfs vaker ziek zijn.

Het is belangrijk dat je immuunsysteem goed functioneert, zeker met een baby in je buik. Als je immuunsysteem niet op peil is, kun je daar veel last van hebben. Zo kun je vaker ziek zijn dan anders en een futloos gevoel hebben. Niet fijn als je zwanger bent.

Je immuunsysteem een boost geven

Goed voor jezelf zorgen, is ook goed voor zorgen voor je baby. Daarom is het belangrijk om er alles aan te doen je immuunsysteem een boost te geven. Wij leggen je uit wat daar allemaal aan bijdraagt.

Disclaimer: Heb jij vragen over jouw gezondheid? Wij zijn een informatief platform en onze redacteuren hebben geen medische achtergrond. Ondanks dat wij schrijven over gezondheidsklachten en aandoeningen (gebaseerd op wetenschappelijke bronnen), kunnen wij geen adviezen geven met betrekking tot de gezondheid van onze lezeressen. Heb jij last van medische klachten? Neem in dat geval contact op met een huisarts.

1. Eet gezond

Een gezond eetpatroon hanteren tijdens de zwangerschap is niet alleen belangrijk voor jezelf. Dat is het namelijk ook voor de baby. Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van specifieke cravings. Toch is dat niet altijd goed voor je in het geval van een ongezonde snack. Laat die zakken chips en slappe hamburgers nog maar even links staan.

Als je niet goed weet wat wel en niet goed is tijdens je zwangerschap, check dan even de voedingswijzer die wij voor je hebben samengesteld. Hartstikke handig.

2. Slik extra vitaminen

Het slikken van extra vitamines is absoluut geen overbodige luxe tijdens je zwangerschap. Zo is het bijvoorbeeld goed om te weten dat het belangrijk is om tijdens het eerste trimester van je zwangerschap foliumzuur- en vitamine D-tabletten te slikken. Je leest er alles over in dit artikel: De belangrijkste vitamines voor, tijdens en na je zwangerschap.

Vitamines zijn belangrijk om je immuunsysteem op peil te houden. Vitamines krijg je ook binnen door voldoende fruit te eten dat voldoende vitamine C bevat. Dit vind je bijvoorbeeld in sinaasappelen, kiwi’s en aardbeien. Ook groenten bevatten veel vitamine C. Met name broccoli, spruitjes en rode paprika staat hoog bovenaan het lijstje.

3. Zorg voor voldoende slaap

Uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, al helemaal als je van nature een ‘slechte slaper’ bent. Tijdens je zwangerschap (met name in het laatste trimester) is het daarom onder andere belangrijk om ervoor te zorgen dat je comfortabel ligt. Een zwangerschapskussen kan daar bijvoorbeeld aan bijdragen. Bij de meeste webshops en winkels bestel je deze kussens al voor een paar tientjes en dat is het absoluut waard.

Het kan ook helpen om in de middag nog een aantal uurtjes slaap mee te pakken. Heb je nog een kleintje rondlopen in huis? Dan kun je op dezelfde tijdstippen als hem of haar ook nog wat slaap inhalen. Bij onvoldoende slaap kan het immuunsysteem worden verstoord en dus is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden.

4. Probeer te ontstressen

Stress is niet goed voor je lichaam, en sterker nog, kan echt voor lichamelijke klachten zorgen. En wat ook geldt voor slapen: makkelijker gezegd dan gedaan. Stress bij jezelf ontnemen is zo makkelijk nog niet. Sommige situaties die stress opleveren (financiële problemen, gezondheidsproblemen, relatieproblemen, etc.), veranderen natuurlijk niet van de ene op de andere dag.

Je kunt het jezelf wel zo comfortabel mogelijk maken. Kom lekker veel buiten voor frisse lucht, trakteer jezelf eens op een massage of ga naar een psycholoog om te praten. Elk beetje stress dat daarmee verdwijnt, is iets!

6. Reis verantwoord

Hoewel je misschien dol bent op reizen, is het iets dat niet altijd positief uitpakt voor je gaat bevallen. Volg dan ook sowieso de adviezen op rond het vliegen. Daarnaast willen we je ook meegeven dat in treinen, metro’s, vliegtuigen en noem maar op veel mensen opeengehoopt zitten.

Niet ieder kuchje zal kwaad doen, maar zeker in de winter zijn dit soort plekken broeinesten voor bacteriën. Als jij ergens niet op zit te wachten is dat een virus.

Romper

Reageer op artikel:
5 manieren om je immuunsysteem een boost te geven als je zwanger bent
Sluiten