Je lichaam na de bevalling

Redactie 6 jun 2018 Gezondheid

Een zwangerschap is een flinke aanslag op je lichaam. Je lijf heeft negen maanden lang heel hard moeten werken om jouw kind gezond geboren te laten worden. Het duurt dus wel even voor je weer je ‘eigen lijf’ terug hebt.

De periode na de bevalling wordt de postpartum-periode genoemd. Deze periode kan erg vermoeiend zijn. Alle zwangerschapshormonen verdwijnen uit je lichaam en dat kan voelen alsof alle energie uit je lijf genomen wordt. Zorg voor voldoende rust en ontspanning, eet gezond en drink per dag tenminste een halve liter melk en nog eens anderhalve liter andere vloeistoffen, zoals water en vruchtensappen.

Lochia

Je baarmoeder trekt na de bevalling weer samen en neemt haar gewone grootte weer aan. Je hebt dan een vaginale afscheiding die lochia of kraamvloed wordt genoemd. Dit is een normale afscheiding die hoort bij een genezende baarmoeder. Lochia moet ruiken naar vers bloed, als het vies gaat ruiken moet dit onmiddellijk doorgegeven worden aan de arts. Dat kan namelijk wijzen op een infectie.

Naweeën

Zoals gezegd neemt de baarmoeder haar normale afmetingen weer aan. Dit gaat gepaard met samentrekkingen. Deze samentrekkingen kunnen heel sterk zijn en daardoor soms best pijnlijk. Ook wanneer je je kindje de borst geeft kun je deze krampen hebben. Het hormoon oxytocine, dat ervoor zorgt dat de melk toeschiet, maakt dat je baarmoeder samentrekt. Deze naweeën zijn na 3 à 4 dagen meestal over.

Vagina en baarmoedermond

Tijdens de bevalling worden vagina en baarmoedermond flink uitgerekt, waardoor ze een poosje zacht en slap blijven. Na ongeveer een week is je baarmoeder weer in haar oude vorm. Door de bekkenbodemspieren te oefenen kun je het herstel van je vagina bevorderen.

De borsten

Je borsten zijn groter en zwaarder geworden. Een goed passende katoenen voedings- of zwangerschapsbeha zal het prettigst zitten. Ongeveer 3 à 4 dagen na de geboorte vullen je borsten zich met melk. Als de borsten overvol raken spreekt men van stuwing.

Menstruatie

Gemiddeld komt de menstruatie tussen de 8e en de 16e week weer op gang. De menstruatie en de eisprong blijven vaak wel langer uit wanneer je borstvoeding geeft. Houd er rekening mee dat het uitblijven van de menstruatie niet wil zeggen dat je niet vruchtbaar bent. Ook het geven van borstvoeding is geen natuurlijk anticonceptiemiddel. Je zult dus bescherming moeten gebruiken wanneer je besluit je seksleven weer op te pakken.

Oefen je lijf na de bevalling

Al een paar dagen na de bevalling kun je wat lichte oefeningen doen. Deze kun je doen terwijl je in bed ligt of op een stoel zit. Versterk bijvoorbeeld je buikspieren door ze in te trekken terwijl je uitademt en hou ze dan een paar seconden ingetrokken. Ontspan de spieren daarna en herhaal de oefening zoveel je kunt. Als je ingeknipt of ingescheurd bent mag je pas rekoefeningen gaan doen wanneer de wond helemaal genezen is. Na een keizersnee moet je vier tot zes weken wachten met oefeningen. Overleg dan sowieso eerst even met je arts.

Eten

Zorg goed voor jezelf na de bevalling, je hebt een hele prestatie geleverd! Wanneer je borstvoeding geeft onttrekt je baby kalk, eiwitten en andere bouwstoffen aan je lichaam. Hij heeft het nodig om gezond en sterk te worden. Jij hebt daarom ook wat extra's nodig. Als je borstvoeding geeft, zul je merken dat je behalve meer dorst ook meer trek hebt. Zorg dus voor minstens 2 liter vocht per dag, waarvan 2 à 3 glazen melk. Verspreid je maaltijden wat meer over de dag en neem voor meer energie een extra boterham als tussendoortje.

Reageer op artikel:
Je lichaam na de bevalling
Sluiten