Redactie
Redactie Gezondheid 16 jun 2020

Jonge kinderen en voeding: 3 veelgestelde vragen

Het is en blijft een van de onderwerpen waar veel ouders van jonge kinderen vragen over hebben: voeding.

Wat kun je jonge kinderen in de groei het best geven en welke voeding juist niet?

Drie veelgestelde vragen over jonge kinderen en voeding

Wij hebben vier veel voorkomende vragen over voeding (en de bijbehorende antwoorden) voor je op een rij gezet.

1. Wat zijn gezonde snacks voor kinderen?

– Rauwe groente sticks, zoals komkommer, paprika of wortels. Dit kun je gewoon zo geven, of met humus erbij
– Fruit
– Naturel yoghurt met stukjes banaan erin
– Een crackertje met humus, creamcheese, avocado, pindakaas op een plakje ham, kaas of kip
– Rijstwafels, soepstengels of maïswafels (probeer bij de wafels voor de ongezouten variant te gaan en bij de soepstengels voor de volkoren optie te kiezen).
– Een bakje ongezoete cornflakes met volle melk

Lekkere trek na school? Lees hier alles over de gezonde trek-snack, de ‘Monkey Platter’

2. Wat is een gezonde snack voor in de broodtrommel van mijn kind?

– Gezond beleg op de boterhammen is sowieso aan te raden. Denk bijvoorbeeld aan een plakje kaas of creamcheese, pindakaas of bijvoorbeeld ham of kipfilet. Hummus is ook altijd lekker en bestaat nu ook in verschillende smaakvariaties.
– Ook qua snack kan je kiezen voor groente sticks, of voor een stuk fruit, zoals appel, mandarijn en pitloze druiven. Zorg ervoor dat je de mandarijn partjes en de druiven door midden snijdt en ook de appels in kleine partjes. Dit om stikkingsgevaar te voorkomen. Een klein doosje rozijntjes is ook een lekkere snack, houd ook hierbij rekening met de aangerade leeftijd.
– Of een stukje kaas, bijvoorbeeld een babybel of La vache qui rit
– Een iets zoetere, maar nog steeds een relatief gezonde optie is een klein yoghurtje (een Danoontje bijvoorbeeld, geef dan wel een lepeltje mee) of een mini-krentenbol of mueslibol.

Lees hier meer over gezonde ideeën voor in de broodtrommel.

3. Mijn kind wil alleen maar suikerhoudende drankjes drinken. Wat kan ik doen?

Drankjes met een hoog suikergehalte verhoogt de kans op gaatjes en tandbederf. Als het drinken van suikerhoudende drankjes een gewoonte is geworden bij je kind, kan het even duren om dit af te leren. Maar het is zeker mogelijk!
– Begin met het aanlengen van een suikerhoudend drankje met water. Leng het elke keer met steeds een beetje meer water aan, zodat het verschil niet gelijk te veel opvalt voor je kind.
– Voor peuters en kleuters wordt water, ongezoete thee of melk het meest aangeraden, dit zijn de beste drankjes voor kinderen. Je kan bijvoorbeeld ook een takje mint of een schijfje sinaasappel in het water doen, voor een lekker smaakje.

Houd bij jonge kinderen rekening met eventuele allergieën, zoals bijvoorbeeld voor noten, gluten of ei of intoleranties voor bijvoorbeeld melk (of alleen koemelk). Mocht je daar onzeker over zijn, of vragen over hebben, neem dan contact op met je huisarts.

Meer lezen over gezonde voeding voor jonge kinderen?

nhs.uk

Reageer op artikel:
Jonge kinderen en voeding: 3 veelgestelde vragen
Sluiten