Zo schadelijk is koffie drinken tijdens je zwangerschap

Tijdens je zwangerschap zijn er een hoop dingen die je beter niet kan eten of drinken. Zoals koffie. Je wist misschien al wel dat je het gebruik van dit zwarte goud het beste kan minderen, maar hoe schadelijk is het eigenlijk voor je ongeboren kind? Volgens onderzoek is de impact best groot.

Koffie als je zwanger bent

Zwanger zijn gaat niet altijd over rozen. Los van de zwangerschapskwaaltjes, moet je ook goed opletten wat je binnenkrijgt. Alles wat jij eet en drinkt is automatisch voeding voor je kindje in je buik. Sommige etenswaren of dranken zijn daarom niet helemaal veilig voor de foetus.

Zo ook cafeïne. De effecten van dit stofje hebben grote invloed op de ontwikkeling van je kind. Bij overmatig gebruik van cafeïne kunnen er zelfs serieuze gezondheidsproblemen ontstaan. Wanneer je tijdens de zwangerschap te veel koffie (of andere dranken en etenswaren met cafeïne zoals chocola en thee) drinkt, is er een grotere kans dat je kind in zijn of haar tienerjaren obesitas ontwikkelt, aldus recent onderzoek.

Extreme groei

Het Norwegian Institute of Public Health deed onderzoek naar de gevolgen van cafeïne op baby’s en opgroeiende kinderen en onderzocht meer dan 50.000 zwangere vrouwen tussen 1999 en 2008. De onderzoekers legden hun cafeïne-inname rond de 22 weken vast. Deze meting legde ze naast het groeipatroon van de kinderen van deze vrouwen, vanaf de zesde week na de geboorte tot hun achtste levensjaar.

De resultaten waren opvallend. 66% van de kinderen van de moeders die veel cafeïne tijdens hun zwangerschap hadden genuttigd (we spreken hier van 300 mg of meer per dag) hadden te maken met extreme groei in het eerste jaar van hun leven.

Ook hadden deze kinderen meer kans op overgewicht tijdens hun kinderjaren en dit risico blijf tot hun achtste levensjaar gelden.

Dosis cafeïne

De onderzoekers schaalden de hoeveelheid cafeïne inname in in verschillende klassen. Hierbij gingen ze uit van de volgende indeling.

  • Laag (0-49 mg per dag)
  • Gemiddeld (50 – 199 mg per dag)
  • Hoog (200 – 299 mg per dag)
  • Erg hoog (300 mg of meer per dag)

Per persoon en dus per moeder verschilt het wat het lichaam aan cafeïne kan verwerken. Om er zeker van te zijn dat je niet teveel binnenkrijgt, is het verstandig om tussen de 0-49 mg cafeïne per dag te blijven. Wil je geen risico nemen? Bespreek dit dan met je verloskundige of huisarts. Hij of zij kan je het beste adviseren.

Benieuwd wat je wel en niet mag eten tijdens de zwangerschap?

In onze handige Voedingswijzer vind je alles wat je wel en niet mag binnenkrijgen terug in een handig overzicht. Check hier de Voedingswijzer.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Zo schadelijk is koffie drinken tijdens je zwangerschap
Sluiten