Redactie
Redactie Beauty 7 jun 2018

Kuuroord thuis

Af en toe is zwanger zijn best zwaar. Je zou niets liever willen dan een momentje voor jezelf. Wat let je? Sluit je op in de badkamer, zet een ontspannend muziekje op en relax. Lees hier 5 tips om van je eigen huis een kuuroord te maken en te relaxen.

  1. Scrubben
    Een stralende huid krijg je door regelmatig te scrubben. Met een zachte scrubcrème verwijder je de dode huidcellen, reinig je verstopte poriën en stimuleer je de aanmaak van nieuwe cellen. Ook de doorbloeding van je huid wordt gestimuleerd. Kies voor een niet te grove peeling- of scrub crème. Maak je huid vochtig en masseer de crème of gel met een cirkelbeweging in je huid. Na de behandeling verwijder je de restjes en overgebleven korreltjes met lauw water en verfris je de huid met een tonic.
     
  2. Verfrissend masker
    Eens in de zoveel tijd een verfrissend maskertje is een echte opkikker voor je huid. Een masker reinigt je huid niet alleen, het verzacht en kalmeert ook. Maak je huid eerst schoon met een warme vochtige doek, voordat je het masker opbrengt. Breng het masker aan terwijl je huid nog vochtig is en ga lekker ontspannen in bad of op bed liggen. Houd de huid rond de ogen en neusgaten vrij. Na een kwartiertje verwijder je het masker met een vochtige, warme doek.

    Tip: Wil je weten hoe je een fijn gezichtsmasker maakt? Lees het hier in ons artikel ‘Maak je eigen gezichtsmasker’.
     

  3. Aromatisch bad
    Ook een lekker bad helpt je om even tot jezelf te komen. De ideale temperatuur voor zo’n bad is je eigen lichaamstemperatuur, zo rond de 37 graden. Bij deze temperatuur ontspant je lichaam het best. Er zijn verschillende badoliën die zeer geschikt zijn voor kalmerende baden tijdens je zwangerschap. Ze helpen onder andere misselijkheid, rugpijn en opgezette enkels tot een minimum te beperken. Er zijn wel enkele aromatische oliën die je tijdens je zwangerschap beter kunt mijden. Basilicum, hysop, jeneverbes, marjolein, mirre, salie en scharlei oliën kunnen te prikkelend werken. Lees hier alles over kalm bevallen en aromatherapie. 
     
  4. Wisseldouches
    Wanneer je geen bad hebt, kan ook een douche relaxed en ontspannend werken. Het bevordert je bloedsomloop en helpt gespannen zenuwen te ontspannen. Wisseldouches (wissel de warme douche af met tien tot vijftien seconden koud water) zorgen voor een betere doorbloeding van de huid, waardoor je huid steviger wordt. De bloedsomloop wordt ook gestimuleerd.
     
  5. Fijne massage
    Je laten masseren door je partner is ook een uitstekende manier om je ontspannen, pijn te verlichten en spieren te versterken. Vanaf de zesde maand van de zwangerschap is het fijn als met name je rug goed gemasseerd wordt. 

    Tip: Fijn als je partner je masseert, laat hem daarom onze ‘Mini-cursus zwangerschapsmassage’ lezen!

Reageer op artikel:
Kuuroord thuis
Sluiten