Redactie
Redactie Peuter 12 jul 2018

Lekkere én veilige fingerfood voor je peuter

Je peuter zelf laten eten is één van de beste en tegelijkertijd spannendste momenten van het ouderschap. Van een enorm rode clownsmond vol spaghetti tot een royale kliederboel aan tafel. Om nog maar te zwijgen over onze angst dat ze ergens in stikken. Welkom in de fingerfood-fase!

Peuters ontdekken zo’n beetje alles met hun handen. Ook en vooral eten. Wanneer ze vast voedsel leren eten, kun je ze ook zelf ‘aan het werk’ zetten. Vinden ze alleen maar leuk. Maar wat is het ‘juiste’ eten om ze alleen mee te laten worstelen?

Fingerfood moet in dit geval klein genoeg zijn voor die kleine, schattige handjes. Het eten moet het liefst zacht, gemakkelijk te kauwen én goed door te slikken zijn. Zo maken ze op een lekkere en veilige manier kennis met het zelfstandig eten van voedsel.

Bessen

Frambozen, bosbessen en in blokjes gesneden aardbeien: allemaal perfect voor je peuter om te eten met zijn handen. Zorg er alleen voor dat ze deze snack niet vasthouden als je nét besloot die witte blouse aan te doen. Netjes eten is namelijk weer een ander verhaal.

Pasta

Zachte pasta is goud voor baby’s die nog geen tanden hebben! Kijk alleen uit met spaghetti, zelfs volwassenen hebben weleens dat ze zich bijna verslikken in een te lange sliert. Je kunt de pasta bijvoorbeeld in kleine stukjes snijden. 

Groente

Fingerfood is het perfecte moment om je kind groente te laten eten! Bijvoorbeeld erwten en boontjes. Dit is ook nog eens ‘perfect’ fingerfood om mee te spelen. Een voorbeeld is om de erwtjes uit de boontjes te duwen. Dit doen ze, jawel, met behulp van hun mond. Dan komt groente eten uiteindelijk vanzelf wel.

Stukjes vlees

Je kunt je peuter ook vlees laten proeven. Kan gelijk de hele familie meedoen met woensdag gehaktdag. Je kunt bijvoorbeeld wat gehaktballetjes fijn prakken zodat ze het niet meer hoeven te kauwen. Ze kunnen het op deze manier nog zelf vastpakken ook!

Ook andere soorten vlees zijn mogelijk. Bak bijvoorbeeld wat kalkoen, varkensvlees, enzovoorts en serveer dit in (hele) kleine stukjes. Aanvallen!

Gestoomde of geroosterde vis

Als je toch aan het experimenteren bent met verschillende smaken en texturen, is vis ook iets wat je kunt overwegen. Vis bevat namelijk een bron van DHA, wat cruciaal is voor de ontwikkeling van de hersenen van je baby of peuter. Het is ook fijn, zacht eten wat ze goed kunnen kauwen en doorslikken!

Bonen

Bijna geen woorden voor nodig, want ja: ook bonen zijn lekker zacht, klein en daarmee ideaal voedsel voor je beginnende eter! Daarnaast bevatten bonen vitamine B en zijn ze een bron van eiwitten én ijzer.

Aardappelpuree

Men neme een hele aardappel én een flinke bak met aardappelpuree. Maak er vervolgens een spelletje van: wie kan het mooiste aardappelhoofd maken? Maak van de puree ogen, een mond en een neus zodat de aardappel een gezichtje krijgt!

Superleuk om op deze manier je kids kennis te laten maken met eten. Plezier en smakelijkheid gegarandeerd! Je hebt op deze manier toch mooi de aandacht voor bepaald soort eten.

Roerei

Het fijne is dat jij, als mama, niet zoveel moeite hoeft te doen voor het maken van een roerei. Eitje in de pan en klaar. Maak dit bijvoorbeeld als ontbijt. Het zit wederom boordevol eiwitten, en die zijn zeker voor je peuter in de groei héél welkom. Ready to eat!

Geraspte kaas

Wij Nederlanders zijn dol op kaas. Laat je peuter ‘ervaren’ waarom! Rasp wat kaas met de ouderwetse rasp zodat de kaas makkelijk te eten is. Combineer dit vervolgens met een lekkere zachte pasta en je hebt al een halve maaltijd.

Zoals je kunt zien hoeft het helemaal niet moeilijk te zijn als het om fingerfood gaat. Het meeste heb je al gewoon in je voorraadkast liggen. Daarnaast is alles nieuw voor ze, dus maakt het niet per se uit wát je ze voorschotelt, als ze maar genoeg vitamines en bouwstoffen binnen krijgen. De kleine is klaar voor nieuwe (eet)avonturen!

Reageer op artikel:
Lekkere én veilige fingerfood voor je peuter
Sluiten