Positief denken in 6 stappen

Positief denken in 6 stappen

Racen van de crèche naar je werk, verjaardagsfeestje hier, balletuitvoering daar. Soms zie je het even niet zitten. Positief denken zorgt voor een goed humeur, innerlijke rust en is zelfs goed voor je immuunsysteem!

Door het volgen van deze stappen ben je heus niet ineens miss positivo, maar als je ze blijft herhalen zul je zien dat je vanzelf een positievere instelling krijgt!

1) Keep smiling

Ook al heb je er niet echt zin in, blijf lachen! Onderzoek toont aan dat de handeling alleen al een positief effect heeft op je stemming en het vermindert ook stress. Voor je het weet ben je dus écht vrolijk.

2) Kom uit die slachtofferrol

Als het allemaal tegen zit, is het verleidelijk om jezelf zielig te vinden. Stop daarmee! Jij bepaalt hoe je leven loopt, neem er dus ook verantwoordelijkheid voor. Kies voor verandering, ook als het betekent dat er dingen drastisch zullen veranderen.

3) Benoem iets waar je dankbaar voor bent

Dit is een simpele oefening, die zelfs een beetje gek lijkt. Maar het werkt echt. Benoem elke dag minstens één ding waar je dankbaar voor bent. Dit hoeft echt niet groot te zijn, maar bijvoorbeeld het feit dat je niet in de file stond of dat het lekker weer is. Sta stil bij dit blije gevoel en neem het bewust in je op. Het zal ervoor zorgen dat je vaker lichtpuntjes in je dag gaat zien.

4) Accepteer dat je niet perfect bent

Constant je lijstje niet kunnen afwerken en falen, draagt niet echt bij aan een positieve houding. Accepteer dus dat je niet perfect bent en fouten maakt, net als ieder ander. Streef ernaar om het beste te doen wat je kan, niet wat je ideaal gezien zou willen. Goed genoeg is echt goed genoeg.

5) Stop negatieve gedachten

Deze stap zal je niet meteen lukken, maar dat geeft niet. Het gaat om bewust worden. Herken je een negatieve gedachte? Sta erbij stil en vraag je af: wat is er nu echt zo erg? Is er ook een positieve kant aan deze situatie? Probeer de gedachten tegen te gaan en om te buigen naar iets positiefs. Oefening baart kunst! Na een tijd krijgen je negatieve gedachten automatisch een positievere insteek.

6) Denk aan je medemens

In plaats van je zo te irriteren aan iets dat je er chagrijnig van wordt, kun je er ook voor kiezen om het je niet te laten raken. Haal je schouders op als iemand niet doorloopt in de supermarkt, geef vaker complimenten, vraag aan die negatieve collega of het wel goed gaat of stuur een spontaan kaartje aan die vriendin die niks laat horen. Het klinkt zoetsappig, maar dit soort positieve gebaren zijn aanstekelijk en goed voor je eigen innerlijke rust.

Geschreven door: Redactie