Wat is jouw imago?

Wat is jouw imago?

"Je imago is je meest persoonlijke visitekaartje", aldus Image Consultant Monique Valkenburg. Monique maakt je bewust van je kleding en uitstraling, zodat je hier optimaal gebruik van kunt maken. Want wie wil er nu geen sterke persoonlijkheid?

Naam: Monique Valkenburg
Relatie: met Roelof
Mama van: Dion
Carrière: sinds 2004 directeur van The Image Company en bestuurslid van de Vereniging Image Professionals. Daarvoor leidinggevende functies in het bedrijfsleven.

Waarom doe je aan 'image building'?

“Ik was manager in het bedrijfsleven en op een dag werd binnen het bedrijf bedrijfskleding ingevoerd. Het was opvallend dat mijn medewerkers zich niet alleen professioneler gingen gedragen, ze werden door klanten ook anders behandeld en aangesproken. Er is dus een groot effect op gedrag en houding te bereiken door kleding, dit intrigeerde me. Mijn doel is om mijn klanten bewust te maken van hun uitstraling.”

Hoe bepaal je welke kleur het beste bij je past?

“Het beste is om een kleurenanalyse te laten doen. Als je het zelf doet ontbreekt een objectieve blik. Je hebt een voorkeur voor bepaalde kleuren, waardoor je snel geneigd bent om te denken dat die kleuren je mooi staan. Bij een goede kleurenanalyse wordt gekeken naar de natuurlijke ondertoon van de huid, haar en ogen. Een belangrijk aspect is het contrast in je gezicht.. Na een kleuranalyse gebruik je kleuren die  ondersteunend zijn voor je uitstraling én je gezicht op laten vallen. Je ziet er bij het dragen van de juiste kleuren frisser,  gezonder en opvallender uit.”

Hoe vind je je eigen stijl?

“Met een eigen stijl laat je iets van je binnenkant zien, zoals zakelijk, creatief, benaderbaar, frivool etc. Je eigen stijl vinden is weten wat je doel is, voor welke situatie het is en hoe je hier op kunt afstemmen. Als je op de hoogte bent van alle mogelijkheden, zoals je beste kleuren, stoffen en belijning die echt bij je passen, kun je je eigen stijl ontwikkelen en verfijnen.”

Creëer je eigen stijl!

Tip 1: Investeren in een kwalitatief goede basisgarderobe is een aanrader. Die gaat jaren mee. Door regelmatig je accessoires te updaten aan de huidige tijd kun je er steeds anders uit zien. Denk aan leuke sjaals, schoenen of sieraden.
Tip 2: Als je niet kunt benoemen wat je eigen stijl nu eigenlijk is, raad ik je aan om te bladeren in tijdschriften. Scheur uit wat je mooi vindt aan stoffen, details en belijning. Leg de plaatjes naast elkaar. Het is dan duidelijker wat je aanspreekt en of je dat wel in je kledingkast hebt.
Tip 3: Verwen jezelf en kom eens langs, wij helpen je je repertoire uit te breiden.

Als werkende mama heb je het druk. Hoe zie je er snel toch verzorgd uit?

“Ik hoor regelmatig van jonge moeders dat ze geen tijd nemen voor zichzelf. Zonde… Het is een oppepper als je tevreden in de spiegel kijkt en denkt; zo dat heb ik voor elkaar! Anderen zien dit ook, ze geven je complimenten. Daar knap je van op en krijg je zelfvertrouwen van.”

Snel, maar toch verzorgd

Tip 1: Een grote oplossing voor de allerdrukste onder ons: de basisgarderobe. Als je die voor elkaar hebt, pak je snel iets leuks bij elkaar. Zorg daarbij voor leuke accessoires.
Tip 2: Sta tien minuten eerder op dan de kinderen en neem die tijd. Wat lippenstift, mascara en rouge doet al wonderen.
Tip 3: Loopt thuis alles anders dan je gepland had, zorg dan dat je even tot rust komt. Beter twee minuten later dan overhaast en verhit binnen komen. Als je professioneel over wilt komen, mag je je niet verschuilen achter een tekort aan tijd.

Hoe straal je op je werk ‘gezag’ uit?

"Gezag wordt door verschillende factoren bepaald. Zo zijn gedrag, lichaamstaal, kleding, stem, taalgebruik allemaal aspecten die meewerken aan het uitstralen van gezag. Stel… je wilt veel gezag uitstralen in de zakelijke wereld: Je hebt een managementfunctie bij een bank. Dan draag je de donkere kleuren, met een strakke belijning en steviger stoffen en een wat zakelijker make-up. Vermijd lipgloss, mohair truitjes, stoffen en sieraden met bloemetjes, hartjes etc..”

Meer weten over? Bekijk dan de website van The Image Company.

Geschreven door: Annewien