Boost die weerstand

Boost die weerstand

In de herfst en de winter kan je immuunsysteem wel een extra boost gebruiken. Wat helpt, naast vers fruit & groenten, nog meer? Hoe blijft je kind gezond? Lees hier onze tips.

Tip 1: Fruit

Fruit geeft het immuunsysteem van je kind en van jezelf een echte boost. Fruit bevat veel antioxidanten, die ervoor zorgen dat vrije radicalen worden opgeruimd, die het immuunsysteem verzwakken. Voor een sterk immuunsysteem heb je dus voldoende antioxidanten nodig. Fruit waar veel antioxidanten inzitten, zijn bosbessen, bramen, aardbeien, frambozen, pruimen, sinaasappels, rode druiven en kersen. Zorg er dus voor dat dit fruit onderdeel is van het dagelijkse eetpartoon van je kind.  Maak een smoothie voor een extra power boost.

Tip van de redactie:  Ontdek ook de kracht van kruidenthee om je weerstand een boost te geven! Alles over de kracht van kruidenthee »

Tip 2: Groenten

Kinderen vinden fruit vaak nog wel lekker om te eten, maar groenten eten (en dan vooral gevarieerd) is vaak toch een stuk lastiger. Toch zit er veel vitamine C, een belangrijke weerstandvitamine, in groenten. Haalt je kind z’n neus op voor groenten? Laat dan in ieder geval zien dat jij geniet van groenten. Zorg ook voor een gezond dipsausje waar je kind zijn groenten in kan dopen.

Tip 3: Eet yoghurt

Ook het eten van yoghurt is een goede manier om je weerstand te verhogen. In yoghurt zitten goede bacteriën, die je natuurlijke weerstand een handje helpen. Tip: maak iedere dag een schaaltje yoghurt met vers fruit klaar voor je kind. Zo vang je twee vliegen in één klap.

Tip 4: Belangrijk! Vitamine D           

Vitamine D is de belangrijkste vitamine die zorgt voor een goede weerstand. Een klein gebrek hieraan maakt jou en je kind al vatbaar voor ziekte. Vitamine D krijg je binnen via vette vis, halvarine en margarine, maar vooral door zonlicht. In de winter is er minder zon, dus moet je zelf meer zorgen voor vitamine D.

Tip 5: Genoeg drinken

Voldoende water drinken, zorgt er ook voor dat je immuunsysteem in een goede conditie blijft. Het voorkomt ook uitdroging van je slijmvliezen en die zijn weer belangrijk om virussen te weerstaan. Dus zorg er ook vooral voor dat je kind genoeg drinkt op een dag. Zo blijven jij en je kind gezond!

Geschreven door: Redactie