Eet jezelf ontspannen

Eet jezelf ontspannen

Een leven zonder stress is bijna onvoorstelbaar. We hebben het druk, slapen slecht en piekeren te veel. Maar door de juiste ingrediënten voor je maaltijden te kiezen, kun je je lichaam helpen te ontspannen.

Magisch ingrediënt

Het geheim van een goede nachtrust door je dagelijks dieet zit in het stofje aminozuur L-Tryptofaan. L-Tryptofaan helpt het lichaam met het aanmaken van serotonine en melatonine. Serotonine maakt je blij. Door melatonine slaap je lekker. Als je blij wilt gaan slapen, zet dan deze producten op je boodschappenlijst:

  • Melkproducten – melk, kaas
  • Sojaproducten – sojamelk, tofu, sojabonen
  • Vis – bij voorverpakte gerookte vis bestaat de kans op besmetting met de listeriabacterie. Hoe dichter bij de houdbaarheidsdatum, hoe groter de kans op een listeriabesmetting. Wees hier dus voorzichtig mee!
  • Kip
  • Rijst
  • Hummus
  • Hazelnoten en pinda’s
  • Eieren
  • Sesamzaad en zonnebloempitten

Redactietip! Ontdek ook de kracht van kruidenthee om te ontspannen! Alles over de kracht van kruidenthee »

Zie je wel

We vermoedden het allang, maar nu weten we het zeker. Chocolade is goed voor je. Een stukje pure chocolade is genoeg om de aanmaak van serotonine te stimuleren. Dus daarom voelen we ons altijd blij na een dosis chocolade. Ook vecht chocolade tegen vrije radicalen in ons lichaam die je gezondheid kunnen ondermijnen. Maar pas op: een stukje chocolade is niet hetzelfde als een hele reep, dus snoep verstandig.

Slaapverwekkende snacks

Kun je ’s avonds de verleiding niet weerstaan en heb je nog trek, kies dan voor een lichte snack die de slaap bevordert. Neem een stukje appeltaart, een schaaltje volkoren muesli of cornflakes met melk, een handvol hazelnoten of een volkoren koekje met rozijnen. Allemaal bevatten ze L-Tryptofaan. Let wel op dat het een uurtje duurt voordat L-Tryptofaan zijn werk doet.

Liever vloeibaar

Drink je jezelf liever in slaap, neem dan lekker een beker warme melk met honing, een kopje kamillethee of zelfs warme chocolademelk. Maar drink niet te veel en niet te laat, want anders moet je de hele nacht naar de wc. Dat is weer niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Eet om te ontspannen

Als je het druk hebt, is de verleiding groot om voor makkelijke maaltijden te kiezen – pizza, patat of een hamburger. Maar juist als je gestresst bent, is het belangrijk om voedsel te kiezen dat je kan helpen ontspannen. Kies lekkere, maar ook eenvoudig te bereiden maaltijden die veel koolhydraten en niet al te veel proteïne bevatten zoals:

  • Pasta met parmezaanse kaas
  • Omelet met kaas
  • Tonijnsalade op brood
  • Vlees/gevogelte met groente
  • Roerbak maaltijd met tofu
  • Volkoren pita brood met hummus

Even tussendoor

Amandelen zijn heerlijk als tussendoortje en ook nog eens gezond. Een handvol amandelen bevat veel vitaminen en mineralen en stimuleert de productie van serotonine waar je weer vrolijk van wordt. Ook sushi is een ontspannende snack. Niet iedereen houdt van sushi, maar de combinatie van vis en zeewier zorgt ervoor dat de spanning met iedere hap van je afglijdt.

Bes tegen stress

Ze zijn klein, rond en heel gezond. De bosbes is een kleine wonderdokter. Bosbessen (of blauwe bessen) zitten tjokvol anti-oxidanten en vitamine C. Als extra bonus zijn ze ook nog eens caloriearm, een goede bron van vezels en lekker. De perfecte stressverlichter. Eet ze met wat yoghurt, gooi ze over je cornflakes, mix ze door een salade of eet ze naturel.

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×

Welkom Vlaamse mama's!

Mamaenzo.nl heeft vanaf nu ook een Vlaams zusje.

Neem een kijkje op mamaenzo.be

Nee, bedankt. Ik blijf op mamaenzo.nl