Uitgeput? Zo krijg jij je slaap

Uitgeput? Zo krijg jij je slaap

Met een kind die je de halve nacht wakker houdt en al je aandacht nodig heeft, is het moeilijk om ook nog tijd voor jezelf te vinden. Voor zoiets dat slapen heet, bijvoorbeeld. Lees hier onze tips zodat jij uitgerust de dag doorkomt.

Tip 1) Op tijd naar bed
Het is verleidelijk om nog lekker op te blijven als je kind ligt te slapen en je ein-de-lijk een moment voor jezelf hebt. Maar waarom zou je tv-kijken als je ook eens een avond vroeg in bed kunt kruipen? Doe dit bijvoorbeeld twee keer per week en je zult zien dat je opknapt van die extra uurtjes slaap.

Tip 2) Slapen wanneer je kind slaapt
Het klinkt gek, maar benut de momenten waarop je kind slaapt goed. Wie weet kun jij ook weer even een paar uurtjes slaap meepikken en kom je net wat fijner de dag door. Ga dus niet stofzuigen of even snel de post bijwerken. Denk eerst aan jezelf en de rest loopt vanzelf wel los.

Mama en Zo tip: Slapeloze nachten horen bij het ouderschap. Maar af en toe een goede nachtrust is soms alles waar je van droomt. Met onze tips slaapt je kind straks door en jij dus ook! Lees het in ons artikel 'Lekker slapen doe je zo!' 

Tip 3) Nacht op, nacht af
Spreek met je partner af welke nacht van jou is en welke nacht van hem. Op die manier word je misschien wel wakker van je kind, maar kun je je weer lekker omdraaien en een volle nacht slaap meepakken. Door af te wisselen, blijven zowel je partner als jij uitgerust en zijn jullie ook liever voor elkaar.

Mama en Zo tip: Maak je je zorgen of je kind wel genoeg slaapt? Geen paniek! Lees hier ons artikel 'Slaapschema: hoeveel slaap heeft je kind nodig?'

Tip 4) Powernap
Heb je twintig minuten voor jezelf? Plan een powernap in! Zorg dat hij niet langer dan een half uur is. Het is echt waar dat je na zo'n kort dutje weer helemaal fit bent. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je hersenen zo gedeeltelijk tot rust komen, waardoor je productiviteit wel met 34 procent kan verbeteren. Ook hebben mensen die regelmatig een powernap houden een lager stressgehalte. De perfecte powernap hou je in een donkere, stille kamer.

Mama en Zo tip: Wil je meer informatie over het houden van een powernap? Lees dan ons artikel 'De kracht van de powernap'.

Tip 5) Kom in beweging
Ga er met je kind lekker op uit. Loop samen naar het park en voer daar de eendjes of ga naar de speeltuin. Hierdoor is je kind lekker bezig en krijgt hij volop nieuwe indrukken mee. Resultaat? Een moe, maar voldaan kind dat lekker doorslaapt. Nog een pluspunt is dat je zelf ook opknapt van de frisse lucht.

Tips om je slaapkwaliteit te verbeteren:

  • Drink geen cafeïne en alcohol in de middag en 's avonds. Door alcohol slaap je rusteloos en cafeïne houdt je wakker, zelfs uren nadat je het hebt gedronken.
  • Eet lichte maaltijden. Die verteren beter en helpen je makkelijker in slaap te komen. Toch trek in een snack? Eet dan cornflakes, deze helpen je juist om in slaap te komen.
  • Gebruik je bed om te slapen. Neem de post niet door en kijk geen tv. Zie je bed als een plek om tot rust te komen en je zult veel beter slapen.
  • Niet alleen je baby kan een goede slaaproutine gebruiken, ook jij hebt hier baat bij. Je zult makkelijker inslapen en vaster doorslapen.
  • Doe aan sport. Je lichaam moet bijkomen tijdens het slapen en je zult daardoor veel vaster doorslapen.
  • Hou je slaapkamer fris, donker en stil. Dit zijn de beste omstandigheden om een nacht goed te slapen.
  • Heb je last van zorgen en to-do lijstjes als je bijna slaapt? Leg een notitieblokje bij je bed en krabbel ze snel neer. Zo kun je er de volgende ochtend naar kijken en hoef je niet bang te zijn dat je ze vergeet.

Mama en Zo tip: Slaaptekort is tot daar aan toe, maar dat je dat ook zo duidelijk terugziet aan je wallen is minder leuk. Lees ons artikel 'Weg met wallen' en pak die kringen onder je ogen aan!    

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×

Welkom Vlaamse mama's!

Mamaenzo.nl heeft vanaf nu ook een Vlaams zusje.

Neem een kijkje op mamaenzo.be

Nee, bedankt. Ik blijf op mamaenzo.nl