Water: drink jij wel genoeg?

Water: drink jij wel genoeg?

Genoeg water drinken lijkt onlosmakend verbonden te zijn met een gezonde levensstijl. Moeders achter de Bugaboo tot studenten in de tram, ze hebben allemaal een hip flesje water bij zich. Maar hoeveel moeten we eigenlijk per dag drinken? En hoeveel is té veel?

De meningen over hoeveel je moet drinken, verschillen nogal. De één beweert stellig dat een liter per dag voldoende is, terwijl de ander zeker weet dat er dagelijks twee liter gedronken moet worden. Weer anderen waarschuwen juist voor ‘watervergiftiging’ door teveel drinken.

Verschil tussen de seksen

Het is in ieder geval belangrijk zoveel te drinken als bij jouw lichaam past. En dat hangt af van verschillende factoren. Je geslacht bijvoorbeeld. Het lichaam van de vrouw bestaat voor ongeveer 52% uit water en dat van mannen voor 63%. Dit verschil komt voornamelijk door het verschil in lichaamsvet; vrouwen hebben meer vetweefsel en vetweefsel bevat geen water, terwijl vetvrije massa voor ruim 70% uit water bestaat. Een deel daarvan bevindt zich in de lichaamscellen, een ander deel in de organen en de bloedvaten.

Functies van vocht

Het vocht in ons lichaam heeft vele functies. Het regelt je lichaamstemperatuur en het vochtgehalte in je huid, het ontgift en reinig het lichaam door de afvoer van afvalstoffen, het vervoert vitaminen en mineralen en het is nodig bij de spijsvertering. Voor al deze functies heeft je lichaam dagelijks zo’n 2.5 liter vocht nodig.

Zwanger

Wanneer je zwanger bent, moeten de drinkregels iets worden aangepast. Je hebt immers niet alleen voor jezelf te zorgen, maar ook voor het nieuwe leven in jouw buik. Bovenop je normale vochtbehoefte heb je dan ongeveer 30 tot 50 ml extra vocht nodig, voor de ontwikkeling van de foetus en de aanmaak van vruchtwater. Wist je overigens dat een glas water voor je opstaat bij sommige vrouwen ook prima helpt tegen ochtendmisselijkheid?

Vocht uit voeding

De verbruikte liters vocht moeten worden aangevuld om uitdroging te voorkomen, maar dat betekent niet dat je klakkeloos bijna drie liter water naar binnen moet gieten. Als je gezond en gevarieerd eet, met voldoende fruit en groenten krijg je vanzelf al ruim een liter water binnen. De autoriteiten op watergebied roepen dat we dagelijks tenminste acht grote glazen (= anderhalve liter) drinken tot ons moeten nemen om het verdere vochtverlies aan te vullen. Sommige experts gaan nog een stapje verder en zeggen dat er tenminste twee liter nodig is om alle giftige stoffen uit ons lichaam te verwijderen. Via onze voeding krijgen we namelijk niet alleen vocht, mineralen, vitaminen en vezels binnen die goed voor ons zijn, maar ook ongewenste elementen zoals zouten, vetten, suikers en kleur- en smaakstoffen. Door voldoende te drinken kan het lichaam die stoffen weer afvoeren.

Afwisseling

De ene dag verstouw je die grote hoeveelheden water gemakkelijker dan de andere. Op sommige dagen hik je ongemakkelijk tegen dat laatste halve litertje water aan. Afwisseling kan dan helpen. Het is namelijk helemaal niet gezegd dat die anderhalve liter vocht per dag per se water moet zijn. Wie ’s ochtends ontbijt met een kop thee, tussendoor drie koppen koffie drinkt, ’s middags nog vier koppen thee en ’s avonds koffie neemt en twee glazen water, fris of sap heeft ruim anderhalve liter vocht weggedronken. Wel met de kanttekening dat koffie en thee door hun caffeïne ook een licht uitdrogend effect hebben. Wanneer je er veel van drinkt, kan het dus handig zijn een glaasje water extra te nemen. Een andere tip om het water drinken wat leuker - en lekkerder - te maken is om er bijvoorbeeld verse munt of citroen in te doen. Op deze manier krijgt het water een licht smaakje, maar blijf je heel gezond bezig!

Te veel water

Behalve te weinig kun je ook te veel water drinken! Wanneer je jezelf forceert om iedere vijf minuten iets te drinken of wanneer je dagelijks meer dan drie liter vocht naar binnen werkt zonder dat je deze hoeveelheden ook werkelijk verliest, dan is er een risico dat je je ‘afwateringssyteem’ overbelast. Het water wordt wel door het lichaam afgevoerd, maar het neemt ook mineralen mee die het lichaam op dat moment nog niet heeft kunnen verwerken. En dat zorgt weer voor een disbalans in de elektrolyten - dat zijn opgeloste mineralen in je bloedbaan - die je lichaam nodig heeft om normaal te kunnen functioneren.

Urine & huid

Maar wat is nu de beste manier om ervoor te zorgen dat je voldoende gehydrateerd blijft? Als basis kun je zes tot acht grote glazen vocht per dag aanhouden. Dat is één tot anderhalve liter. Verder kun je bijvoorbeeld je urine als indicator aanhoduen. Als je urine lichtgeel is, is alles prima in orde. Als je urine bijna kleurloos is, drink je waarschijnlijk teveel. Wanneer je urine donkergeel is en ook de hoeveelheid minder wordt, dan moet je meer drinken. Een vuistregel is dat je dagelijks tenminste een liter lichtgele urine moet produceren. Haal je dit niet of wordt je urine donkergeel, dan zul je meer moeten drinken.
Ook je huid geeft een indicatie of je voldoende vocht tot je hebt genomen: neem een stukje huid aan de bovenkant van je hand tussen duim en wijsvinger en knijp erin. Als je de huid loslaat en deze wordt onmiddelijk glad, dan is je vochtbalans in orde. In geval van dehydratatie blijft de plooi langer zichtbaar.

Borstvoeding

Ben je van plan na je bevalling borstvoeding te geven, houd er dan rekening mee dat je extra vocht nodig hebt. Het verlies aanwater door je melkproductie moet namelijk gecompenseerd worden. Concreet betekent dit dat je tot 2.5 liter water per mag mag drinken als je borstvoeding geeft.

Tip! Varieer ook eens met water. Vul je flesje niet alleen met water, maar voeg ook wat citroen en munt toe. IJsblokjes van bevroren fruit zijn ook een heerlijk verfrissend in je glaasje water!

Geschreven door: Redactie