Baby 1 feb 2019 Redactie

De nachtsurvivalguide: hoe overleef je nachten zonder slapen?

Vraag iemand wat-ie het zwaarste vindt aan een baby in huis hebben en negen van de tien keer krijg je als antwoord: de gebroken nachten (tenzij ze gezegend zijn met een doorslapende baby). Niet of heel weinig slapen is funest voor zo ongeveer alles in je leven: je energie, je huwelijk, je prestaties op werk, je humeur, je geduld en je uiterlijk.

Niet meer kunnen slapen

Niet zo gek dus dat de nachten vaak onderwerp van gesprek zijn tussen nieuwbakken ouders. Heb jij een nachtbraker in huis? Dan is het natuurlijk vooral doorbijten en onthouden dat het een fase is. Maar wellicht heb je ook nog wat aan de volgende tips!

Slaap regelmatig even alleen op zolder. Of je nog met verlof bent of niet: als je baby ’s nachts niet goed slaapt, kún je simpelweg niet alle nachten voor je rekening nemen. Los elkaar dus af. En ga dan niet in hetzelfde bed als je partner liggen, maar ga boven op zolder een nacht goed bijslapen.

Word je toch nog elke keer wakker van een huilende baby? Ga dan allebei één keer per week bij jullie ouders slapen.

Als je ’s nachts niet slaapt, probeer dan overdag – voor zover mogelijk – zoveel mogelijk slaap te pakken. Soms is dit lastig, omdat je baby overdag ook niet slaapt of omdat je niet goed ‘op commando’ kunt slapen. Ga dus als de baby slaapt gewoon lekker op de bank Netflixen en je merkt wel of je in slaap kunt vallen.

Vraag hulp. Het is niet de bedoeling dat áls je baby slaapt, jij in die tijd dan eindelijk het huishouden gaat doen of gaat koken. Schakel dus hulp in van je moeder bijvoorbeeld. Of – als je je het financieel kunt veroorloven – regel een schoonmaakster voor een paar uur per week.

Moet je weer aan het werk? Kijk of je je ouderschapsverlof komende tijd in kunt zetten. Nog beter: als je baby die dag wél naar opa en oma/de opvang gaat en jij dus écht kunt bijkomen.

Lijkt je baby niet meer te kunnen stoppen met huilen? Probeer dan deze tip met zijn voetjes.

Soms word je alleen maar nóg moeier van de hele dag thuiszitten. Ook al heb je het gevoel dat je helemaal geen puf hebt om te gaan werken of langs die vriendin te gaan, probeer het toch maar. Meestal krijg je hier meer energie van dan op de bank hangen met je baby.

Koffie. Zorg altijd voor een grote voorraad aan koffie. Zorg wel dat je alleen ’s ochtends koffie drinkt als je van nature een slechte slaper bent. Voor je het weet ligt jouw baby ’s avonds heerlijk in dromenland en kun jij de slaap niet vatten tot 12 uur.

Ga vroeg naar bed. Als je baby eenmaal de leeftijd heeft dat hij vroeg (7 uur) naar bed gaat, ga dan ook zo snel mogelijk. Ook al hou je zo niks van je avond over, op dit moment is elk beetje slaap pakken het belangrijkst. Als jij bijvoorbeeld om 9 uur slaapt en je baby bijvoorbeeld om 3 uur ’s nachts wakker wordt, heb je eigenlijk al 6 uur (onafgebroken) slaap te pakken!

Heb je moeite om te slapen op de momenten dat het kan door de adrenaline of hormonale veranderingen in je lijf? Ga naar je dokter en vraag om slaapmedicatie.

Snurkt je partner ook nog eens? Slaap dan in aparte kamers. Ongezellig, maar effectief.

De belangrijkste tip: als je alle hulp hebt gezocht om je baby te laten slapen, accepteer dan gewoon de situatie – hoe moeilijk dat soms ook is. Het is een fase die vanzelf overgaat. Voor je het weet is je kind 16 en is-ie ’s ochtends niet uit z’n bed te rammen…

Door: Karin Broeren

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
De nachtsurvivalguide: hoe overleef je nachten zonder slapen?
Sluiten