OMG je bent zwanger! Maar wat nu? Dit zijn de eerste dingen die je kunt doen

De zwangerschapstest is positief en je springt op en neer. Maar is dit een reactie van blijdschap of van zorgen? Waar de een samen met haar liefde wegzwijmelt, raakt de ander in totale paniek. Maar iedereen die net zwanger is stelt zichzelf de vraag; what’s next?

Wat veel stellen zich afvragen wanneer ze hun kleintje na de bevalling mogen meenemen uit het ziekenhuis is; wie zegt dat ik hem/haar zomaar mee naar huis mag nemen? En wat moet ik nu doen? Deze vragen hebben de meeste vrouwen ook wanneer ze er net achterkomen dat ze zwanger zijn; wie vertelt mij nu wat ik moet doen? En hoe moet ik voor dit minuscule wezentje in mijn buik zorgen?

De eerste afspraak bij de verloskundige is pas tussen de achtste en tiende week van de zwangerschap en zij zullen een hoop vragen voor je beantwoorden. Maar in de tussentijd kun je al een heleboel zelf doen. Daarom hebben we een lijstje voor je opgesteld om je op weg te helpen in de tijd vóór de eerste afspraak bij de verloskundige.

Gezondheid

Zoals je kunt begrijpen is jouw eigen gezondheid nu extra belangrijk. Je zorgt nu namelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de groei van het kleine wezentje in je buik. Je verloskundige gaat je vanaf de achtste of tiende week goed in de gaten houden, maar ook voor die tijd kun je zelf al het een en ander doen.

1. Check je verzekering

Mocht je dat nog niet hebben gedaan, check dan bij je verzekering wat er wel of niet vergoed wordt.

2. Verloskundige

Ga op zoek naar een fijne verloskundige en plan een intake gesprek. Houd er wel rekening mee dat deze mensen jou de hele zwangerschap en bevalling zullen bijstaan, dus kies er vooral een waar je je prettig bij voelt. Je kunt altijd nog switchen, mocht je erachter komen dat het toch niet klikt. Dus voel je vooral niet bezwaard. Het gaat tenslotte om jouw zwangerschap!

3. Sporten

Sport je? Blijf dit dan vooral gewoon doen, maar let misschien een beetje op met buikspieroefeningen. Deed je dit nog niet? Kijk dan of je een sport kunt vinden waar jij je goed bij voelt. Het is namelijk erg goed om te blijven bewegen. Maar, voel je ook niet verplicht. Je baby’tje komt er ook uit zonder dat je sport.

4. Neem tijd voor jezelf

Je bent vaak een stuk vermoeider dan voorheen en dat is met een reden. Je lichaam gebruikt alle energie om het kleintje te laten goeien, dus geef toe aan de vermoeidheid en neem je rust.

5. Medicijnen

Slik je medicijnen? Check dan bij je (huis)arts of dit veilig is in combinatie met je zwangerschap.

6. Kattenbak

Hebben jullie een kat thuis? Dan kun je vanaf nu het verschonen van de kattenbak beter overlaten aan je lief (op zich niet zo’n probleem natuurlijk!). Dit in verband met het risico op Toxoplasmose.

7. Op reis

Now is the time! Had je al een reis gepland? Of zie je nu je kans schoon om nog even alleen of met je partner de wereld af te reizen? Doe het vooral. Maar let wel op dat je als zwangere vrouw kwetsbaarder bent en vatbaarder voor ziekten. Daarnaast is Zika nog steeds op veel plaatsen aanwezig, dus zorg ervoor dat je je goed laat informeren voordat je op reis gaat.

8. Wassen

Om infectieziekten te voorkomen is het belangrijk dat je je handen goed wast. Bijvoorbeeld na het bereiden van voedsel, na toiletbezoek of na het verschonen van een luier. Daarnaast kun je gedurende je zwangerschap ook beter alle verse producten extra goed wassen. Denk hierbij aan groenten en fruit.

9. Tuinieren

Vind je het heerlijk om met je handen in je tuintje te wroeten? Let er dan tijdens je zwangerschap op dat je altijd tuinhandschoenen gebruikt en goed je handen wast achteraf. Dit ook weer in verband met het risico op Toxoplasmose en Listeria.

Voeding en de prille zwangerschap

Voeding, een belangrijk onderwerp gedurende je zwangerschap. We horen vaak van onze ouders en grootouders de woorden “Oh in onze tijd kon je dat gewoon nog allemaal eten hoor! En jij bent er toch ook goed uitgekomen?”. En dat is natuurlijk zo, maar dankzij alle onderzoeken in de afgelopen jaren is er steeds meer bekend over de link tussen voedsel en miskramen, doodgeboorten en aangeboren afwijkingen. En sinds we hier meer op letten, zijn komt dit ook steeds minder voor. Dus neem het toch maar serieus.

1. Vitaminen

Mocht je hier nog niet mee zijn begonnen, begin dan nu met foliumzuur en vitamine D te slikken.

2. Bewust eten

Begin bewuster te eten. Laat de kant-en-klaar maaltijden liever even staan en kook (of laat voor je koken) met verse ingrediënten.

3. Let op met bepaalde voedingswaren

Let op met voedingswaren die je beter niet kunt eten tijdens de zwangerschap. Wij hebben een handige voedingswijzer voor je opgesteld, om je op weg te helpen. Wil je heel specifieke ingrediënten checken, dan kun je ook bij het Voedingscentrum terecht.

4. Vezels

Eet lekker veel vezels. De stoelgang is een punt van aandacht tijdens je zwangerschap en kan veel last veroorzaken.

5. Alcohol en roken

Stop met alcohol en roken. En drugs!

Net zwanger en je relatie

Jullie relatie heeft je zover gebracht dat je nu zwanger bent, maar nu je zwanger bent staat er een hoop te veranderen. Blijf daarom goed bouwen aan de relatie en geniet van de tijd die jullie samen hebben, want ook daar zal je zeker een stuk minder van hebben binnenkort.

1. Seks

Stop niet met seks! Het is niet schadelijk voor de zwangerschap of je kleintje.

2. Dagdromen

Ga samen lekker wegdromen over babynamen, de inrichting van het kamertje, opvoedstijlen, enzovoorts.

3. Uitgaan

Ga vooral lekker veel uit samen. De kans is groot dat je dit later in de zwangerschap een stuk minder zal voorkomen, wanneer de rugpijn en de andere kwaaltjes de overhand krijgen.

4. Zwangerschapscursus met je partner

Ga op zoek naar leuke zwangerschapscursussen die je samen kunt doen. Het kan zijn dat hier bij jou in de buurt veel vraag naar is en ze snel vol zitten.

Beauty

1. Smeer je buik in

Ga op zoek naar een fijne olie of crème waar je je buik mee kunt insmeren. Ook al heb je nog geen buikje, je kunt niet vroeg genoeg beginnen de huid te verzorgen en voor te bereiden op de enorme stretch die het te wachten staat.

2. Kapper

Blijf lekker naar de kapper gaan, maar laat je goed adviseren wanneer je je haren wilt kleuren. Sommige soorten haarverf schijnen minder goed te zijn tijdens je zwangerschap.

Herinneringen aan de zwangerschap

Pregnancy brain is daadwerkelijk een ding. Daarnaast gebeurt er zo ontzettend veel in deze periode. Wil je er ook nog het een en ander van onthouden later? Dan is het een idee om alle herinneringen goed bij te houden.

1. Buikfoto’s

Neem wekelijks foto’s van je buik. Je weet nooit wanneer deze begint te groeien, dus wanneer je er direct mee begint, heb je de transformatie in ieder geval te pakken.

2. Zwangerschapsdagboek

Houd een zwangerschapsdagboek bij. Er zijn allerlei vormgegeven boekjes waar je per week een aantal vragen kunt beantwoorden, maar je kunt natuurlijk ook zelf gewoon iets bijhouden in een schrift. Er gebeurt zo ontzettend veel in de prille zwangerschap, dat je het meeste vaak snel vergeet. En hoe leuk is het om later bij een tweede zwangerschap de ervaringen naast elkaar te leggen?

Net zwanger op werk

Werk en zwangerschap, het lijkt een lastige combinatie. Maar tegenwoordig is het echt een stuk beter geregeld. Laat je vooral goed informeren over je rechten én wat er voor je werkgever is geregeld bij jouw eventuele uitval door je zwangerschap. Daarmee kun je de eventuele zorgen al een stuk mee beperken.

1. Vertellen op werk

Je hoeft het nog niet direct op werk te vertellen wanneer je net zwanger bent. Officieel hoef je het pas uiterlijk drie weken voor het begin van je verlof te vertellen, maar het is natuurlijk aan te raden dit eerder te doen. Voor de zekerheid is het wel handig rekening te houden met de 12-wekengrens. Dan is de grootste kans op een miskraam voorbij.

2. Aan wie vertellen

Of je het eerst vertelt aan je eigen manager of aan de HR-manager, is helemaal aan jou. Het hangt er vooral van af hoe jouw band met je leidinggevende is. Mocht je bang zijn voor een minder enthousiaste reactie, kun je bij de HR-afdeling alvast informatie inwinnen over je rechten en plichten met betrekking tot de zwangerschap en je verlof. Eén ding is wel zeker; vertel het eerst aan je leidinggevende, voordat je het aan al je collega’s verkondigd.

Lees ook:

Mother Mag

Reageer op artikel:
OMG je bent zwanger! Maar wat nu? Dit zijn de eerste dingen die je kunt doen
Sluiten