Merel Schut
Merel Schut Gezondheid 29 mrt 2020

Zo loods jij je zwangere partner door die ochtendmisselijkheid heen

Yaay, jullie zijn zwanger! Toch kan de blijdschap bij je zwangere partner soms even verdwijnen in de waas van ochtendmisselijkheid en hormonen. Met deze tips sleep jij je zwangere vrouw door die vervelende ochtendmisselijkheid heen.

1. Wees empathisch

Schenk haar aandacht, als ze last heeft van ochtendmisselijkheid en moet overgeven of geen eetlust heeft. Zeg bijvoorbeeld dingen als: ‘ik zie dat je haar zwaar hebt, dat vind ik echt vervelend voor je.’ Laat zien dat je meeleeft. Aai over haar buik of rug en geef haar een kopje thee.

2. Biedt een luisterend oor

Alle energie van je partner gaat nu ze zwanger is, naar het kindje in haar buik. Laat haar weten dat je haar waardeert, dat ze prachtig is en sta open voor haar onzekerheden. Misschien vind je het moeilijk om je in haar te verplaatsen maar je kunt haar wel een luisterend oor bieden.

3. Denk met haar mee

Denk mee met haar wisselende behoeften en bedenk een strategie als de ochtendmisselijkheid hevig is. Als ze haar gebruikelijke ontbijt niet verdraagt, kijk dan eens op internet wat misschien lichtere voeding voor haar kan zijn ’s ochtends. Probeer bijvoorbeeld eens of een kop gemberthee op bed haar opspelende maag misschien tot rust brengt.

4. Maak haar lunch of ontbijt klaar

Als je partner ondanks de zwangerschapsmisselijkheid toch naar haar werk moet ’s ochtends, help haar dan met ontbijt of lunch. Forenzen van huis naar werk kan haar zwaar vallen, met deze zwangerschapskwaal. Geef haar kleine tussendoortjes mee of maak alvast een lichte lunch klaar. Zo maak je het haar weer iets makkelijker om de dag te starten.

5. Ga (mee) naar de huisarts of apotheek

Informeer bij de huisarts, apotheek of drogist of er misschien middeltjes zijn om ochtendmisselijkheid te verzachten. Wellicht kan ze bepaalde voedingssupplementen gebruiken. Ga in ieder geval mee als zij een afspraak bij de dokter of verloskundige maakt. Famme tipte al eens dit trucje.

6. Wees je bewust dat je steun jullie band verstevigt

Als je partner het gevoel heeft dat je haar steunt, zal het jullie band verstevigen tijdens de zwangerschap. Je kunt een vervelende zwangerschapskwaal niet wegnemen, maar je kunt de situatie verzachten door er voor haar te zijn. Ochtendmisselijkheid neemt vaak na het eerste trimester wat af.

Lees ook:
9x Dit kun je doen als de kerstdagen met een newborn baby doorbrengt
Checklist: krijg je een jongen of een meisje?
Zelf een echo maken tijdens zwangerschap is hartstikke populair

Reageer op artikel:
Zo loods jij je zwangere partner door die ochtendmisselijkheid heen
Sluiten