Redactie
Redactie Gezondheid 6 jun 2018

Zwanger: 6 ontspanningstips

Als je zwanger bent is het extra belangrijk om te ontspannen. Een groot deel van jouw gezondheid – en die van je baby – hangt af van hoe jij je voelt. Mama en Zo geeft tips voor snelle ontspanning!

Tip 1: Alexandertechniek

Als je zwanger bent, verandert je lichaam voortdurend. Je buik wordt steeds groter, je banden en spieren worden zachter. Hierdoor kun je letterlijk uit evenwicht raken. Bij lessen Alexandertechniek leer je de simpele dingen in het leven, zoals zitten en weer opstaan, lopen en liggen, gemakkelijker en actiever te doen. Je leert hoe je je lichaam goed blijft gebruiken. Het is een methode om bewust te worden van onnodige spierspanning die je in al je activiteiten kunt hebben en hoe dat samenhangt met je manier van denken. Kijk hier voor meer informatie over deze techniek.

Tip 2: Warm bad

Verwen jezelf eens met een lekkere fles badolie. Aanstaande moeders verdienen een speciale behandeling. Tijdens de zwangerschap veranderd er veel in je lichaam, niet elk product met etherische olie is geschikt voor gebruik tijdens de zwangerschap. Daarom heeft Moods speciaal voor deze bijzondere periode een assortiment samengesteld die zich richt op het verlichten van alle ongemakken die tijdens de zwangerschap voor kunnen komen. Er zijn verschillende badoliën die zeer geschikt zijn voor kalmerende baden tijdens je zwangerschap. Ze helpen onder andere misselijkheid, rugpijn en opgezette enkels tot een minimum te beperken. Lees daarover hier meer. Zorg wel dat het water niet te heet is. 37 graden Celsius is een ideale temperatuur.

Tip 3: Pranayama

Pranawatte?! Pranayama is een simpele ademhalingsoefening die je helpt ontspannen en je onmiddellijk een ‘zuurstofshot’ geeft. Ga ontspannen zitten, leg één hand op je bolle buik en de ander onder je onderste ribben. Haal langzaam diep adem door je neus en stel je voor hoe je longen zich vullen. Als je het goed doet, voel je ribben en buik uitzetten. Hou dit een aantal seconden vast. Adem langzaam uit door je mond. Herhaal dit tien keer.

Tip 4: Visualiseren

Visualisatieoefeningen kunnen je helpen ontspannen. Probeer deze eens. Ga lekker liggen op bed, sluit je ogen en probeer een deur voor je te zien. In gedachten open je die deur en laat je daarmee alle spanningen achter. Achter de deur bevindt zich een rustige plek, een strand of een bos bijvoorbeeld. Probeer deze plek zo duidelijk mogelijk voor je te ‘zien’. Welke kleuren zie je? Lopen er misschien dieren rond? Na tien minuten stap je, volledig uitgerust, de deur weer door. Kom voorzichtig terug in de werkelijkheid, door eerst met je vingers en tenen te wiebelen. Ga daarna voorzichtig rechtop zitten en sta na een poosje rustig weer op.

Tip 5: Nachtrust

Als je uitgeput bent om 20:00 uur, ga naar bed! Slaapwandel je overdag? Doe een dutje! Als je ‘s avonds juist de slap niet kan vatten, drink dan een beker melk. Melk bevat stoffen waar je slaperig van wordt.

Tip 6: Relaxed in vijf minuten

  • Lach! Lachen is goed voor je immuunsysteem.
  • Praat! Praten over je problemen lucht op. En ook praten tegen je baby je ongeboren  baby werkt ontspannend. Voor jou en voor hem!
  • Orgasme. Het toppunt van ontspanning. Seks is bovendien een gezonde vorm van  inspanning en goed voor de intimiteit tussen jou en je partner.
  • Have fun! Wat goed is voor jou, is goed voor je baby. Doe wat je altijd al deed – roken en drinken uitgezonderd natuurlijk – zonder constant aan je zwangerschap te denken.
Reageer op artikel:
Zwanger: 6 ontspanningstips
Sluiten