Handig overzicht; gezonde en minder gezonde voeding voor je kind

Let op met: suiker en glucose

Suiker en glucose vallen als voedingsstof onder de koolhydraten. Glucose is de stof waarin suiker en zetmeel in na vertering worden omgezet. Dit wordt door het lichaam gebruikt als energiebron om alles goed te laten werken.

Qua suikers zijn allerlei verschillende soorten, zoals vruchtensuikers en melksuikers. Maar hier focussen we ons even op de kristalsuikers, uit suikerbiet en suikerriet. Dit is namelijk de zoetstof die het meest wordt toegevoegd aan ons voedsel.

Verslavend?

Officieel is suiker niet verslavend, omdat je geen last krijgt van ontwenningsverschijnselen wanneer je ermee stopt. Maar door suiker wordt er wel dopamine afgegeven in je hersenen. En omdat dit een fijn gevoel geeft, word je als het ware beloond wanneer je het eet. Dit maakt het met name voor kinderen natuurlijk erg lastig om te stoppen. Zij hebben nog geen besef van de mogelijke gevolgen en maken daardoor ook niet snel de keuze dat fijne gevoel te negeren.

Risico’s

Bij normale inname van suiker is er niet zoveel aan de hand. Maar bij te veel kan overgewicht ontstaan. Dat je te veel suiker binnenkrijgt kan ook komen door het drinken van zoete dranken. Wat mensen hierbij ook vaak vergeten, is dat niet alleen frisdranken veel suiker bevatten. Ook vruchtensappen en diksap zitten hoog in de suikers. Er wordt dan ook een link gelegd tussen frisdranken en overgewicht, maar ook met diabetes type 2.

Daarnaast is suiker ook een veroorzaker van tandproblemen. Veel mensen denken nog dat het bij melktandjes niet zo uitmaakt, omdat kinderen deze toch verliezen. Maar ontstekingen aan het melkgebit kunnen daarna ook effect hebben op het blijvende gebit.

Wel goed om in de gaten te houden is dat alle soorten suiker op dezelfde manier verwerkt worden en ongeveer evenveel calorieën bevatten. Dus of je nou honing, palmsuiker, agavesiroop of kristalsuiker gebruikt, het heeft hetzelfde effect op het lichaam.

Reageer op artikel:
Handig overzicht; gezonde en minder gezonde voeding voor je kind
Sluiten