Handig overzicht; gezonde en minder gezonde voeding voor je kind

Goed: omega-3-vetzuren

Er zijn meerdere omega-3-vetzuren. De bekendste voedingsstoffen hiervan zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

De eerste hiervan, ALA, is een essentieel vetzuur, dat niet door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Dit moet je dus via voeding binnenkrijgen. Belangrijke bronnen van ALA zijn lijnzaadolie, en plantaardige (dieet)margarines. Daarnaast zitten er kleine hoeveelheden ALA in vlees en in groene bladgroenten.

Het menselijk lichaam zet ALA om in EPA en DHA, maar dat is vrij beperkt. Daarnaast haal je deze stoffen voornamelijk uit vis. En dan speciaal uit vette vissoorten zoals makreel, zalm en haring. De grap hierbij is wel dat vissen deze stoffen niet zelf aanmaken, maar het uit algen halen. Daarom maken ze tegenwoordig ook supplementen uit algen. Maar EPA en DHA worden ook nog wel eens toegevoegd aan voedingsmiddelen als margarine.

Gezondheidsvoordelen omega-3

Tijdens de zwangerschap is DHA belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van de baby. Daarna zorgt het voor de hersenfunctie en gezichtsvermogen. Kinderen hebben ALA nodig voor een normale groei en ontwikkeling.

Uit onderzoek blijkt dat een portie vis per week, kan zorgen voor een lagere kans op sterfte aan hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgen DHA en EPA voor een lagere bloeddruk. Wel zorgt het voor een iets verhoogde cholesterol, dus alles in balans en met mate eten is ook hierbij het advies.

Er zijn onderzoeken die beweren dat Omega-3 helpt tegen depressies, ADHD en dementie. Maar de resultaten hierbij zijn of tegenstrijdig of leveren onvoldoende bewijs.

Voedingsadvies omega-3

Het advies rond gezonde voeding voor kinderen is dus om vooral lekker de boterhammen te besmeren met margarine en één keer per week vette vis te eten.

Als je toch voor supplementen gaat, is het wel goed om erop te letten dat deze duurzaam vervaardigd zijn. Er worden namelijk ook supplementen gemaakt uit walvisjacht. En daarnaast, ook weer, altijd in goed overleg met een deskundige.

Reageer op artikel:
Handig overzicht; gezonde en minder gezonde voeding voor je kind
Sluiten