Een écht social dilemma: ovulatie-apps delen je gegevens met Facebook en dit zijn de gevolgen daarvan

Veel vrouwen met een kinderwens maken gebruik van ovulatie-apps. Zij zijn overigens niet de enigen want ook vrouwen die juist niet zwanger willen worden maken gebruik van deze digitale tools. Je kunt in deze apps zien wanneer je het meest vruchtbaar bent, maar zoals The Social Dilemma ons heeft geleerd: if it’s free, you are the product.

Het gebruik van ovulatie-apps

Hoewel het gebruik van ovulatie-apps ontzettend populair is, zitten er nogal wat haken en ogen aan het gebruik daarvan. Zo schreven we eerder al over onderzoeken waaruit blijkt dat veel (sterker nog: de meeste) ovulatie-apps onbetrouwbaar zijn.

Toch weerhoudt dit velen er niet van om ze te gebruiken. Begrijpelijk want je kunt er absoluut wat aan hebben als je maar goed aan factchecking doet en bij je huisarts aan de bel trekt als je problemen hebt met zwanger worden. Deze apps zijn niet gemaakt door artsen en precies dát is het probleem. Jij bent het product. Niet de app zelf.

Delen van je gegevens

Wie The Social Dilemma heeft gezien, is ongetwijfeld geschrokken van het gevaar van sociale netwerken en alles wat daarbij komt kijken. Voor degenen die hem nog niet hebben gezien: zet dit hoog bovenaan je prioriteiten lijstje want het is ontzettend educatief en geeft je behoorlijk wat inzichten.

Zo ook over het delen van je gegevens en dat is precies wat ovulatie-apps ook doen, met alle gevolgen van dien. Ook ovulatie-apps delen veel van jouw gegevens en zij hebben meer in handen dan je denkt. Zij weten niet alleen wanneer jij menstrueert, menstruatieklachten hebt of vruchtbaar bent. Zij weten ook alles over het patroon van je moodswings en weten bijvoorbeeld wanneer je voor het laatst seks hebt gehad en of dit beschermd of onbeschermd was. Deze informatie gaat niet alleen naar Facebook maar ook naar derde partijen. En dat maakt van jou het product.

Jij bent het product

Dat jij het product bent heeft veel gevolgen, van sommigen ben je je niet eens bewust. Wist je dat Facebook door sommige ovulatie-apps precies weet wanneer jij online bent? Facebook krijgt namelijk toegang tot deze apps en weet wanneer jij deze opent terwijl je niks op Facebook doet. Bizar.

Daarnaast wordt je natuurlijk getarget voor advertenties. Zij redeneren zo dat jij blijkbaar bezig met het krijgen van kinderen. Dat maakt van jou een makkelijke consument: je hebt een kinderwagen nodig, babyvoeding, wilt lezen over alles wat met de bevalling te maken heeft en ga zo maar door. Maar ook vrouwen die een kinderwens hebben waarbij het niet lukt maken gebruik van deze apps. Heel pijnlijk om dan continu geconfronteerd te worden met deze advertenties.

Denk aan je online veiligheid

Lees (en ja, we doen het allemaal vaak genoeg niet) door waar je akkoord op geeft. Check goed tot welke gegevens Facebook toegang heeft en pas dit eventueel aan in de instellingen van de app. Daarnaast is het goed om je altijd bewust te zijn van wat apps en sociale netwerken over je weten.

Reageer op artikel:
Een écht social dilemma: ovulatie-apps delen je gegevens met Facebook en dit zijn de gevolgen daarvan
Sluiten