10 doorslaaptips: zo slaapt jouw kind de nacht door

10 doorslaaptips: zo slaapt jouw kind de nacht door

Slapen is voor kinderen vaak een hele onderneming. Veel kinderen zijn bang in het donker, vinden het spannend om in te slapen of moeilijk om door te slapen. Met deze 10 tips van de deskundigen van de Opvoeddesk slaapt je kind zo de nacht door!

Tip 1) Rustige dagen, rustige nachten
Een rustige nacht begint bij een rustige dag. Hoe meer strijd overdag, des te meer problemen 's nachts! Een vast dagritme, vaste speel- en rustmomenten geven houvast en brengen rust.

Tip 2) Het slaapritueel
Een vast 'naar-bed-gaan-ritueel' is onmisbaar voor jonge kinderen. De herhaling van het ritueel (hetzelfde boekje, hetzelfde liedje etc.) maakt hun wereld veilig en begrijpbaar.

Mama en Zo tip: Veel kinderen hebben moeite om de dag af te sluiten en te accepteren dat het bedtijd is. Een vast ritueel voor het slapengaan helpt hierbij. Wil je weten hoe je dit aan kunt pakken? Lees dan ons artikel 'Stappenplan: slapen peuter'.

Tip 3) Welterusten zeggen
Leer kinderen alleen in bed in slaap te vallen. Zeg welterusten als je kind nog wakker is. Rommel, neurie of zing vervolgens hoorbaar op de gang. Je stem bevestigt je aanwezigheid en biedt vaak al voldoende troost, zodat je kind in slaap kan vallen.

Tip 4) Kiekeboe spelen
Door overdag vaak kiekeboe spelletjes te doen, leren kinderen dat iets wat weg is, toch blijft bestaan. Dat begrip is een mijlpaal en erg belangrijk voor je kind om de nacht te kunnen overbruggen zonder jou.

Tip 5) Stel gerust door saai te zijn!
Roept je kind je 's avonds of 's nachts of wordt hij in tranen wakker? Wacht niet te lang met geruststellen. Kinderen huilen zich snel overstuur en slapen dan moeilijker in. Haal je kind ook liever niet uit bed, geef geen drinken en word niet boos! Gebruik vooral een vast troostzinnetje. "Ahhh, mama( of pap)a is hier. Sanne gaat lekker slapen. Het is donker. Slaap lekker." Praat je meer, dan beloon je het huilen met te veel aandacht.

Tip 6) Maak een slaaplijstje
Maak een slaaplijstje en hang dit bij het bed. Zet hier samen op wat je slaapkampioen of slaapprinses nodig heeft om 's nachts lekker door te slapen. Teken het stappenplan samen uit en zet daarin de oplossingen die je kind zelf bedenkt om 's nachts lekker door te slapen. Volg 's avonds dit stappenplan. Word niet boos als je kind in de nacht afwijkt , maar wijs je kind op de tekening en zeg dat je morgen opnieuw samen kijkt hoe je dat oplost.
 
Mama en Zo tip: Benieuwd hoeveel slaap je kind ongeveer nodig heeft? Lees dan ons artikel 'Slaapschema: hoeveel slaap heeft je kind nodig?'

Tip 6) Tijd om op te staan
Klok kijken kunnen de meeste kinderen pas echt vanaf zeven jaar. Tot die tijd is een lamp en tijdschakelaar het beste alternatief. Oefen een week lang overdag dat hij pas naar papa en mama toe mag, als het lampje brandt. Dus ' Lampje aan, dan mag ik naar mama gaan'. Herhaal voor het slapen gaan nogmaals de bedoeling en geef extra compimentjes als het lukt. Gouden tip: Nijntje slaaptrainer en de Momo kinderwekker zijn echte aanraders!

Mama en Zo tip: Wil jouw kind niet gaan slapen? Of heeft hij andere problemen met slapen? Onze deskundigen behandelen elk aspect van het niet willen slapen in het artikel 'Opvoedprobleem: niet slapen'.

Tip 7) Je bent een slaapkampioen of slaapprinses omdat:
Benoem waarom je kind een slaapkampioen of slaapprinses is en wat daar zo fijn aan is. Als Sanne de hele nacht slaapt, kunnen papa en mama ook goed slapen en zijn we allemaal blij. Als het een nacht niet lukt, benadruk je dat het de volgende dag wel gaat lukken. Zet op het ' ik- ben- een- slaapkampioen-lijstje' dat wat je kind blijkbaar nodig heeft om te kunnen doorslapen.

Tip 8) Duidelijk en voorspelbaarheid
Kinderen gaan voor duidelijkheid en voorspelbaarheid. Wanneer je iedere nacht anders reageert, is dit onduidelijk en reageren kinderen met nog meer huilen en weerstand om (alleen) in slaap te vallen. Bedenk dat wat nieuw is ook geïntroduceerd moet worden. Houd die aanpak dan ook minimaal een week vol. Hoe lastig en zwaar opgebroken nachten ook zijn!

Mama en Zo tip: Ben je aan het eind van je latijn? Zorg dan goed voor jezelf! Lees hoe ook jij je slaap krijgt in het artikel 'Uitgeput? Zo krijg jij je slaap'.

Tip 9) Gebruik een slaapmand
Zet een slaapmand bij het bed van je kind. Laat je kind zelf aangeven wat er in moet. Zo heeft je kind alles bij zich om met een gerust gevoel te kunnen gaan slapen. De één heeft voorkeur voor extra speentje, een muziekje, een ander wil er juist wat extra knuffels in.

Tip 10) Workshop volgen
Is bedtijd met je kind een groot drama vol nee-geroep en gehuil? Misschien is het dan een idee om de workshop: 'Als je kind niet luistert' van de Opvoeddesk te volgen. Kijk voor meer informatie op de site van de Opvoeddesk.

Geschreven door: Redactie