Puf die weeën weg!

Redactie 6 jun 2018 De bevalling

Bevallen is geen pretje. Het is keihard werken en doet pijn. Het is dan ook belangrijk dat je goed blijft ademen. Dat kan de bevalling makkelijker maken. Maar hoe puf je die weeën weg? Lees onze tips!  

Er zijn een paar belangrijke redenen om ademhalingsoefeningen te doen tijdens je bevalling. Zo krijgt je baarmoeder meer zuurstof, waardoor ze haar werk beter kan doen. Ook kunnen je weeën krachtiger worden, met als gevolg dat je bevalling eerder begint. Wanneer je op de juiste manier ademt, ben je ook rustig als de weeën heftiger worden. 

1) Puffen

Puffen kan je helpen bij het opvangen van pijnlijke weeën in laatste fase van je ontsluiting. Je uitademing duurt langer dan je inademing. Daardoor krijgt je lichaam een sein om je hartslag en bloeddruk te laten dalen. Ook maak je endorfine aan in plaats van adrenaline, waardoor je pijn kan verminderen. Bij puffen adem je niet te diep in en blaas je in drie keer uit door je mond. Twee keer kort en de laatste uitademing mag langer zijn, zodat je longen leeg raken. 

Mama en Zo tip: Je kunt gaan hyperventileren als je weeën ontzettend heftig zijn. Daarom is het misschien fijn als je partner met je mee kan puffen! Hij kan een steun voor je zijn. Wil je meer weten? Lees erover in ons artikel ‘Je partner, de helpende hand’. 

2) Roosademhaling

Je maakt gebruik van de roosademhaling als je persdrang hebt, maar nog niet mag persen. Bij deze ademhaling is het belangrijk dat je rustig bent en blijft, anders kun je gaan hyperventileren. Dat komt omdat het een hoge ademhaling is die je niet meer kunt beheersen als je in paniek bent. Het is de bedoeling dat je zacht door je mond en neus tegelijk inademt en vervolgens ook op die manier uitademt. Houd je hoofd hierbij iets omhoog, met je neus in de lucht. 

3) Borstademhaling

Je maakt gebruik van de borstademhaling wanneer je merkt dat je door pijn tijdens weeën bijna geen lucht krijgt. Op dat moment heeft je lichaam in korte tijd veel zuurstof nodig om te vechten. Je ademt dan in door je neus en blaast de borstkas als het ware op. Daarna adem je langzaam uit. Het voordeel van deze ademhaling is dat je geen druk uitoefent op je middenrif, waardoor je buik ontspannen blijft. Maar na een lange tijd kun je je borst- en schouderspieren belasten. Stap dan over naar een andere ademhaling. 

Mama en Zo tip: Je bevalling begint wanneer je weeën krijgt of als je vliezen zijn gebroken. Wist je dat er verschillende weeën zijn? Het zou je kunnen helpen om ze te herkennen voor en tijdens je bevalling. Lees er hier over in ons artikel ‘Zo herken je een wee’. 

4) Buikademhaling

Dankzij de buikademhaling raak je ontspannen voor en tijdens je bevalling. Tussen de weeën door komt je baarmoeder ook tot rust en de placenta wordt weer goed doorbloed. Daardoor krijgt je baby genoeg zuurstof. Je haalt hierbij diep en rustig adem. Dus merk je dat je gespannen bent? Ga op een handdoek zitten, recht je rug en leg je handen op je buik. Dan adem je in naar je handen, waardoor je buik bol wordt. Als je vervolgens langzaam uitademt, voel je je buik weer inkrimpen.

5) Sleutelbeenademhaling

Tenslotte is er nog de sleutelbeenademhaling. Deze ademhaling is niet gebruikelijk, omdat hij meestal niet geschikt is. Bij zwangere vrouwen zou het wel een uitkomst kunnen bieden. Wanneer het einde van je zwangerschap in zich is en je bijna geen ruimte meer in je buik hebt, is het een optie om met behulp van je sleutelbeengebied te ademen. Zo belast je niet je middenrif. Je legt je handen ter hoogte van je sleutelbeen, spant je buikspieren aan en ademt naar je handen toe. Vervolgens adem je langzaam uit.  

Reageer op artikel:
Puf die weeën weg!
Sluiten