Rapley-methode: deze groenten eet jouw kind zo uit het vuistje

Wil je jouw baby graag bijvoeding geven door middel van de Rapley-methode? Dan kan het in het begin best lastig zijn om uit te vinden welke groenten daarvoor het beste werken. Dus om jou wat tijd te besparen zetten wij alvast een paar fijne ‘groenten voor uit het vuistje’ voor je op een rij.

De Rapley-methode houdt in dat je jouw baby vanaf ongeveer zes maanden bijvoeding gaat geven in de vorm van stukken groenten en fruit. Groenten en fruit worden dus niet eerst gepureerd. Op die manier leert je baby op speelse manier kennis maken met verschillende texturen en smaken.

Lees hier hoe de Rapley-methode precies werkt.

Groenten voor de Rapley-methode

Niet iedere soort groente of fruit leent zich goed voor de Rapley-methode. Sommige zijn bijvoorbeeld te hard of te glibberig als je kindje net begint met deze manier van eten. Onderstaande groenten zijn heel fijn om mee te starten en ook nog eens heel gezond.

1. Broccoli en bloemkool

Zowel broccoli als bloemkool zijn de perfecte “instapgroenten” snij ze in kleine roosjes die je kind goed kan vasthouden en stoom ze goed gaar. Voor je baby is het fijn als de groenten heel zacht zijn zodat het gemakkelijk fijn wordt in de mond.

2. Zoete aardappel en pompoen

Een gedeelde nummer twee op de ranglijst is er voor de zoete aardappel en pompoen. Deze groenten die qua structuur en smaaksoort op elkaar lijken zijn zoet en zacht en dat maakt ze perfect voor het starten van de Rapley-methode. Snij ze in het formaat van dikke frieten en zorg wederom dat het goed zacht is.

3. Wortel

Een klassieker als het aankomt op de eerste hapjes. Niet alleen voor puree, maar ook voor de Rapley-methode is wortel erg geschikt. Snij de wortels door de helft (of in drieën) en kook of stoom ze goed zacht.

4. Avocado

Een lastige op nummer vier. Rijpe avocado is qua structuur perfect voor de Rapley-methode. Het is alleen wel vrij glibberig. Voor kindjes die echt net beginnen kan het daarom wat lastig zijn om de avocado zelf vast te houden.

5. Banaan

Nee, we weten het, banaan is geen groente. Maar ter verdediging: het is zo’n fijne fruitsoort om te gebruiken met de Rapley-methode dat hij toch een plekje in dit lijstje verdient.

Als een hele banaan wat groot is voor het babyhandje, kun je hem in de lengte halveren. Na een tijdje kan de banaan wel wat glibberig worden, en krijg je dus hetzelfde probleem als bij de avocado.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Rapley-methode: deze groenten eet jouw kind zo uit het vuistje
Sluiten