Zwanger en rugklachten? 5 x deze oefeningen helpen de pijn te verzachten

Veel zwangere vrouwen hebben last van rugpijn en da’s niet gek. Doordat je buik steeds groter wordt, verandert je houding ook. Vaak krijg je dan overbelaste rugspieren. Behoorlijk vervelend, maar gelukkig zijn er rugpijn oefeningen die je kunt doen.

En die helpen dus mooi de pijn te verzachten.

Rugpijn

Meestal begint rugpijn tijdens de zwangerschap in het tweede of derde trimester. Vaak ga je onbewust (of expres) wat achterover leunen om jezelf in evenwicht te houden vanwege de steeds groter groeiende buik. Toch is dat niet altijd handig om te doen. Op die manier kun je namelijk de kans op rugklachten vergroten. De spieren in je rug worden namelijk overbelast.

Oefeningen

Mocht je nou echt helemaal gek worden van de pijn in je rug, ga dan eens langs een fysiotherapeut. Hij of zij helpt je dan verder om de pijn te verzachten. Is de rugpijn nog wel te verdragen, dan adviseren we je om een van onderstaande oefeningen te doen. Die zijn namelijk verdomd fijn om de klachten te verzachten.

Oefening 1.

Bij de eerste oefening moet je op een matje op de grond op je rug gaan liggen. Buig je knieën en kantel langzaam je bekken zo achterover dat het onderste gedeelte de grond aanraakt. Houd dat een paar seconden vast en ontspan daarna weer. Tip: leg een kussentje onder je hoofd als je dat fijn vindt!

Oefening 2.

De tweede oefening is er eentje waarbij je op je handen en knieën moet gaan zitten. Maak je rug stap voor stap bol en laat je hoofd hangen. Doe dit een paar seconden en maak daarna je rug hol. Herhaal dit een paar keer .

Oefening 3.

Ook deze oefening moet je op handen en knieën doen. Het enige wat je hoeft te doen is je billen langzaam van rechts naar links bewegen. Op die manier ontspan je de rugspieren.

Oefening 4.

Dit is een fijne oefening voor als je in de keuken staat te wachten tot het eten klaar is. Leg je handen op het aanrecht loop een stukje naar achter en stretch je rug. Zorg ervoor dat je armen evenwijdig aan de vloer zijn en maak een hoek van negentig graden met je benen. Je zult voelen dat voornamelijk je bovenrug flink stretcht.

Oefening 5.

Bij deze oefening heb je weer een matje nodig om op te liggen. Buig je knieën en laat ze rustig naar buiten vallen zodat je voeten tegen elkaar aanzitten. Doe dit langzaam en laat ook langzaam je knieën weer terugkomen in de positie waar ze vandaan kwamen. Doe dit een paar keer.

Benieuwd welke tips nog meer helpen tegen rugpijn tijdens de zwangerschap? Check dan dit artikel

Meer lezen?

Reageer op artikel:
Zwanger en rugklachten? 5 x deze oefeningen helpen de pijn te verzachten
Sluiten