Baby 27 feb 2019 Marleen Staal

Slaapregressie bij kinderen: als je kind ineens niet meer ‘goed’ slaapt

Alsof het ouderschap soms niet ingewikkeld genoeg is, is het nog frustrerender als je geen invloed hebt op een bepaalde situatie. Zoals het slaapritme van je kind. De ene nacht slaapt -ie nog als een roosje, de volgende nacht lijk je alles verkeerd te doen. Herkenbaar? Dit heeft alles te maken met slaapregressie bij kinderen.

Een slaapregressie klinkt heel medisch, maar het is eigenlijk niets meer dan een verandering in het slaappatroon van je kind. Zo’n periode duurt vaak niet langer dan twee tot zes weken en gaat ook vanzelf weer over. Dat neemt niet weg dat het enorm vervelend kan zijn. Voor je kind, maar ook voor jou, omdat het weer even zoeken is naar wat werkt voor jullie. En boven alles is het vooral even doorbijten.

Eerste tekenen van slaapregressie

  • Je kindje lijkt niet lekker in te willen slapen
  • Hij of zij wordt ‘s nachts vaker wakker dan normaal
  • Je kind slaapt overdag kleine hazenslaapjes
  • Zijn of haar eetlust verandert of vermindert
  • Je kind reageert anders dan normaal en kan ook iets humeuriger zijn

Leeftijden

Niet elke plotselinge verandering in het slaappatroon betekent automatisch dat er sprake is van slaapregressie. Dit is namelijk gebonden aan bepaalde leeftijden. Daarom is het heel makkelijk om een slaapregressie bij je kind te herkennen. Nadert je kind één van onderstaande leeftijden? Dan weet je gelijk waarmee je te maken hebt. Zo niet? Dan kan er iets anders aan de hand zijn.

4 maanden

Je baby is zich volop aan het ontwikkelen. De ene na de andere mijlpaal schiet voorbij. Dit kost veel energie en daardoor zal je kindje ook ineens moeite kunnen hebben met slapen. En laat slaap nou het allerbelangrijkste zijn tijdens de eerste maanden.

8 à 9 maanden

Raak niet in paniek als je kindje bij deze leeftijd nog niet zo lekker doorslaapt als andere kinderen. Elke baby ontwikkelt zich anders en rond deze leeftijd gaat je kind zich opnieuw ontwikkelen, zeker op het gebied van hechting.

12 maanden

Je baby zal steeds langer ‘s nachts slapen en ook beter kunnen doorslapen. Dat betekent minder slaapjes overdag en dat is een goede ontwikkeling. Volg een ritme dat voor jullie lekker werkt.

Anderhalf jaar

Je kind zal ineens vaker van twee slaapjes overdag naar eentje gaan. Omdat je kind misschien al wel zal oefenen met woorden en klanken, kan het slaapritme even worden verstoord. Dit is namelijk een belangrijke mijlpaal.

2 jaar

Je kind kan steeds meer en leert daarmee ook steeds meer communicatieve vaardigheden. Dit kan vaak ook zorgen voor een lastiger slaappatroon (het woordje ‘nee’ vliegt je om de oren), dus er kan weer even een dipje plaatsvinden in het slaappatroon.

Dit kun je doen

Een slaapregressie bij je kind kun je niet voorkomen en ook niet zelf stoppen. Na twee tot zes weken zal de slaapregressie weer afnemen en merk je aan je kind dat hij weer wat stabieler wordt. Zo weet je dat er langzaam weer een einde aan komt.

Het beste wat je kunt doen is weten dat je er niks aan kunt doen. Dat klinkt niet erg hoopvol, maar je bij de situatie neerleggen en accepteren dat het nu eenmaal zo is, kan helpen geduldiger te zijn. Hoe kalmer jij blijft, het ritme zoveel mogelijk blijft aanhouden en het vooral rustig aan doet, des te beter voor je kind. Hij of zij komt er wel doorheen.

Wat je níet moet doen is vanwege het veranderende gedrag ook het slaapritueel te veranderen. Het is verleidelijk om andere methoden te proberen – uit gemak of simpelweg vermoeidheid – maar je kind je het meest gebaat bij dezelfde regelmaat. Blijf consequent en als je ziet dat je kindje erg moe is, las dan een extra middagslaapje in.

 

 

 

 

 

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Slaapregressie bij kinderen: als je kind ineens niet meer ‘goed’ slaapt
Sluiten