Redactie
Redactie Lifestyle 6 jun 2018

Slaaptips bij gebroken nachten

Als je moeder bent, word je regelmatig tijdens je nachtrust gewekt. Je kind kan niet slapen of voelt zich niet lekker, je moet je baby voeden, je wordt wakker van een hoestje of kuchje of je moet zelf plassen. En eenmaal wakker, kun je maar al te vaak de slaap niet meer  vatten. Gevolg: je ziet de uren uren wegtikken en vraagt je af hoe je het ’s ochtends voor elkaar moet krijgen om toch weer fris en fruitig naast je bed staat.

Want – no doubt about that – slaapgebrek is heel vervelend. Je voelt je suf, hebt geen energie en het maakt je labiel. En hoewel je voorlopig niets kunt veranderen aan die gebroken nachten zijn er gelukkig wel een heleboel tips om ’s nachts toch weer snel in slaap te vallen.

Weg met licht en geluid

Hoewel het natuurlijk heel aanlokkelijk is om even je Facebook of Insta te checken als je toch al wakker bent, is het advies toch om dit niet te doen. Door teveel licht en geluid krijgen je hersenen het signaal dat het alweer dag is. En dat signaal wil je natuurlijk vermijden als je heel graag nog wat uurtjes door wilt tukken.

Tip! Er zijn natuurlijk momenten dat je toch een lichtje aan moet doen, bijvoorbeeld als je moet borstvoeden. Zorg dan voor een klein – niet te fel – (nacht)lampje.

Ademhaling tellen

Tel je ademhaling en doe dat in kleine setjes (1-2-3, 1-2-3..). Dit kan helpen om de slaap weer snel te vatten.

Pen en papier

Ben je midden in de nacht wakker geworden en kun je alleen maar denken aan alles wat je de volgende dag nog moet doen of maak je je zorgen om bijvoorbeeld je kind? Pak een pen en een stuk papier en schrijf je zorgen op. Door de dingen op te schrijven, maak je je hoofd leeg en dat zorgt ervoor dat je weer sneller in slaap valt.

Koel, koeler, koelst

Uit onderzoek is gebleken dat je het beste slaapt in een kamer waar het koel is. Zet dus een raampje open of probeer je polsen en enkels af te koelen onder een koude kraan.

Visualiseer je ouderlijk huis

Denk aan het huis waarin je bent opgegroeid en probeer je zoveel mogelijk details van het ouderlijk huis te herinneren. Dit leidt af en zorgt ervoor dat je snel weer indommelt.

Ga er even uit

Het klinkt misschien best vreemd, maar door even te veranderen van omgeving kun je je relaxter voelen. Loop dus even naar de woonkamer of ga even op een stoel zitten. Zodra je je slaperig voelt worden, ga je snel weer terug naar bed.

Plaats een kussen onder je knieën

Met een kussen onder je knieen verlicht je de druk in je onderrug. Je spieren kunnen beter ontspannen en ook dit kan helpen om weer sneller in slaap te vallen.

Ontspanningsoefeningen

Er zijn een paar simpele ontspanningsoefeningen die helpen als je de slaap maar niet kunt vatten.

  • Richt je op je ademhaling. Haal diep adem en zorg ervoor dat je je de ribbenkast, buik en onderrug hierbij betrekt. Concentreer je erop tot het vanzelf gaat. Sluit je ogen, adem in door je neus en adem uit door je mond en maak elke ademhaling dieper dan de vorige.
  • Ga in een comfortabele positie liggen in bed en span telkens een ander lichaamsdeel aan. Begin helemaal onderaan bij je tenen en ga zo al je spiergroepen af, steeds verder naar boven. Span het lichaamsdeel aan en ontspan het na vijf seconden weer. Grote kans dat je al snel weer ligt te snurken.

De 4-7-8 methode

Deze methode schijnt bij veel mensen goed te werken.  Adem vier seconde in, houd je adem zeven seconden vast en adem acht seconden uit. Herhaal dit en binnen de kortste keren ben je weer in dromenland

Storyteller

Maak de schrijver in jezelf los en verzin een verhaal. Ook deze methode zorgt ervoor dat je bent afgeleid en dat maakt je weer slaperig.

Slaap lekker!

Bron: Slaapwijzer.net, slaapinfo.nl, purewow.com

Reageer op artikel:
Slaaptips bij gebroken nachten
Sluiten