Baby 6 jun 2018 Redactie

Slaaptraining: dichtbij blijven

Slaaptraining is het proces van je baby helpen inslapen en leren doorslapen. Baby’s hebben namelijk geen 24-uurs ritme zoals volwassenen en sommige baby’s hebben moeite om een eigen ritme te vinden. Hier kun je hem bij helpen door een slaaptraining te gebruiken.

De 5 stappen van dichtbij blijven

Naast gecontroleerd huilen is dichtbij blijven één van de meest gebruikte methodes bij slaaptraining. Het is aanpak waarbij je in de buurt blijft tot je kind rustig is en in slaap valt. Je kunt beginnen met slaaptraining vanaf dat je kind 4 tot 6 maanden oud is. Volg voor deze methode de volgende stappen:

1) Breng je baby naar bed en blijf dichtbij. Stel hem gerust door zacht te praten. Valt je baby niet in slaap? Pak hem dan op, maar zorg dat hij niet in jouw armen in slaap valt.
2) Leg je kind terug en herhaal de eerste stap tot je baby rustig is.
3) Zodra je kind rustig is, houd je iets meer afstand. Pak bijvoorbeeld een stoel en ga bij hem in de buurt zitten tot hij in slaap valt.
4) Verwijder jezelf steeds iets verder van je baby, zodat hij langzaam kan wennen aan de afstand.
5) Als dit goed gaat, kun je de kamer uitlopen. De volgende nachten kun je je afwezigheid steeds verder proberen op te bouwen.

Het effect van dichtbij blijven

Veel moeders voelen zich fijn bij deze methode van slaaptraining, omdat ze hun kindje toch nog kunnen troosten als hij dit nodig heeft. Als je de methode geduldig volhoudt, zul je zien dat je baby na een paar weken ook zonder jouw aanwezigheid in slaap valt.

Mama en Zo tip: Wil je meer weten over slaaptraining? Zoals vanaf welke leeftijd je slaaptraining kunt gaan gebruiken?  Lees dan ons artikel ‘Hoe & wat: slaaptraining’.

Reageer op artikel:
Slaaptraining: dichtbij blijven
Sluiten