Redactie
Redactie Gewicht 7 jun 2018

Slank worden & blijven

Veel vrouwen kunnen een paar extra kilootjes missen als kiespijn. Maar hoe word je nu snel slank en belangrijker hoe blijf je het? Lees hier het geheim.

Afvallen is lastig. Het vergt een hoop discipline en doorzettingsvermogen. En om het jojo-effect te voorkomen is het belangrijk dat je jezelf niet stort op allerlei diëten, maar juist en gezond eetpatroon aanwent. Slank blijven is namelijk misschien nog wel moeilijker dan slank worden.

Zes keer per dag

De beste manier om extra kilo’s kwijt te raken, is om een gezond eetpatroon aan te wennen. Het is logisch dat snacks, snoep, koek en junkfood de deur uitgaan. Wil je snel afvallen? Dan geef je de komende maand zelfs niet toe aan een baaldag, waarop je mag zondigen. Maar bijt je stug door totdat je op het gewenste gewicht zit. Een goed eetpatroon, bestaat uit zes gezonde maaltijden goed verdeeld over de dag. Zo om de 2,5 tot 3 uur, op deze manier blijft je spijsvertering op gang.

Bewegen!

Stiekem hopen alle afvallers dat je ook de kilootjes wel kwijt raakt zonder dat je hoeft te zweten in de sportschool. Maar meer bewegen is toch echt noodzakelijk als je graag op je streefgewicht komt. Het is namelijk handig als je meer verbrand dan dat je eet en bewegen is ook nog eens gezond. Het beste is om in het begin veel te sporten. Een dag in de week is niet voldoende. Denk aan sportlessen in de sportschool, dansen, zwemmen, hardlopen. Stevig wandelen is ook een goede manier om af te vallen. En misschien  zijn de hippe sporten Zumba en Bikram Yoga wel wat voor jou.

Slank blijven

Heb je doorgezet en ben je eenmaal op het gewicht dat je wilt behouden? Verval dan niet meteen in je oude eetpatroon. Blijf gezond eten en verlies je niet aan snacks en ongezonde tussendoortjes. Blijf ook bewegen. Gelukkig is er nu wel af en toe plaats voor een smokkeldag waarbij je niet op je eten let. Las de dag daarna wel een balansdag in, waarop je minder eet en even naar de sportschool gaat.

Denk slank

Om je slanke lijn te houden, zul je slank moeten denken. Hier volgen wat handige tips:

  • Houd jezelf vast aan je gezonde eetpatroon.
  • Zoek nieuw maar gezond troostvoer, zoals popcorn en vers fruit.
  • Drink veel water. Water zorgt voor een vol gevoel, voorkomt dat je vocht vasthoudt, verbetert de spijsvertering en helpt het lichaam bij het verwerken van opgeslagen vet.
  • Blijf in beweging! Dus kies je sportschool net zo kritisch als een partner, want je moet er vaak heen. 
  • Lijn niet constant, maar heb balansdagen.
  • Geniet van je maaltijden en eet langzaam.
  • Prop jezelf niet vol, maar eet met mate.
  • Geniet van het leven!

Zwanger & lijnen

Ga niet lijnen tijdens je zwangerschap. Je lichaam kan dan vetreserves gaan aanspreken waarbij afvalstoffen vrijkomen die niet goed zijn voor je baby. Gezond eten en blijven bewegen zijn wel belangrijk! Lees hier meer over gewicht tijdens de zwangerschap.

Reageer op artikel:
Slank worden & blijven
Sluiten