Beauty 8 jun 2018 Redactie

Smile!

Een kind lacht gemiddeld 300 tot 400 keer per dag. Volwassen helaas nog maar tien tot vijftien keer in een etmaal. Zonde, want het gezegde “Lachen is gezond,” is waar! Uit tal van onderzoeken blijkt dat lachen nog gezonder is dan we altijd al dachten. Lachen is het ultieme medicijn. Het is gratis, heeft geen bijwerkingen en is overal gratis verkrijgbaar!

Van lachend word je relaxed. Het ontspant de spieren en vermindert de aanmaak van de stresshormonen epineprine en cortisol. De slappe lach is goed voor je buikspieren en leuker dan fitness. Bovendien is lachen een prima aerobic workout. Lachen stimuleert het hart en de bloedsomloop. Volgens Amerikaanse onderzoekers staat één minuut lachen gelijk aan tien minuten trainen op de roeimachine in de sportschool.

Geluksstofjes

Wanneer je lacht, maakt je lichaam een aantal fijne stofjes aan. Lachen verhoogt de aanmaak van het gelukshormoon endorfine. Ook produceert je lichaam tijdens een flinke lachbui de natuurlijke antidepressiva serotonine en dopamine. Je lacht dus niet alleen omdat je blij bent, je wordt ook blij omdat je lacht. Endorfine zorgt trouwens niet alleen ontspanning, maar ook voor lust. Lekker lachen verhoogt de zin in seks. Een flauwe comedy is dus beter voor je liefdesleven dan een romantische film of zelfs porno!

Facelift

Lachen geeft je een minifacelift. Bang voor lachrimpeltjes? Met schaterlachen train je juist gezichtsspieren. Glimlachen is ontspannend voor je gezicht. Wanneer je glimlacht gebruik je maar 26 gezichtsspieren, als je boos kijkt 62. Dus van fronsen krijg je rimpels, niet van lachen!

Lachyoga

Onderzoek heeft aangetoond dat het de hersenen niet uitmaakt of je echt lacht, of doet alsof. Maar (nep)lachen in je eentje is ook niet alles. Omdat lachen anstekelijk werkt, ontstaan er – zelfs in ons nuchtere landje – steeds meer lachclubs. Op de meeste clubs wordt lachyoga (Hasya Yoga) beoefend. Lachyoga combineert serieuze Oosterse yogatechnieken met een gezonde dosis humor.

Oefening

De beste lachoefening is de 'toneellach'. Adem diep in via je neus, maak je buik bol, en adem uit terwijl je met een zware stem `Ha, ha, ha` zegt.  Doe dit net zo lang tot je je allerlaatste lucht uit je longen hebt geperst. Adem dan weer diep in en herhaal dit tot je de slappe lach hebt. Dit werk het best als je het voor de spiegel, of samen met anderen doet.

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Smile!
Sluiten