Kleuter 6 jun 2018 Redactie

Spelen & ontwikkeling: 5 tot 6 jaar

Op vijf- en zesjarige leeftijd ligt de hele wereld aan je voeten. Niet in de zin dat kinderen alles kunnen doen wat ze maar willen. Het is meer een gevoel van nieuwsgierigheid in combinatie met een sterk verlangen zijn sporen na te laten in de wereld.

En … actie! 

Rollenspel is nog altijd een van de belangrijkste spellen op deze leeftijd. Een kind van vier speelt echter rollenspellen om de wereld om zich heen na te bootsen, terwijl een vijfjarige een rollenspel speelt om zijn eigen fantasiewereld te creëren. Deze fantasiewereld kan vrij ver ontwikkeld zijn met veel verschillende rollen en personages. En het plezier komt niet alleen voort uit het spel zelf, maar ook door erover te praten, het te organiseren en aan te sturen. Uw kind van vijf is net een kleine Steven Spielberg.

Einstein junior

Kinderen van vijf en zes jaar oud zijn geobsedeerd door het ‘meten’ en ‘kwantificeren’ van de wereld. Hun vragen kunnen vrij abstract zijn, zoals 'is een walvis groter dan een wolkenkrabber?' Dat komt doordat kinderen op deze leeftijd nog geen link hebben gelegd tussen getallen en werkelijke afmetingen. Een andere ‘wetenschappelijke’ activiteit is het uittesten van de wereld om hen heen. Een zesjarige kan uren met stromend water spelen, een horloge uit elkaar halen of de slinger van een klok heen en weer zwaaien. Gewoon om te zien hoe alles werkt.

Of misschien een kleine Michelangelo?

Op vijf- en zesjarige leeftijd zijn kinderen op hun creatiefst. Ze tekenen, maken figuurtjes van klei en bouwen prachtige kastelen met DUPLO-stenen. En dit zijn nog maar een paar van de artistieke activiteiten die uw kind op een gewone dag uitvoert.

Achter deze creatieve opwelling ligt dezelfde behoefte als alle andere kunstenaars hebben: de behoefte om hun sporen na te laten in de wereld. Kinderen zijn ontzettend gefascineerd door het feit dat ze niet alleen de wereld om zich heen opnieuw vorm kunnen geven, maar hier ook hun eigen verhalen en creaties aan kunnen toevoegen voor anderen. Het zijn net Michelangelo’s in het lichaam van een zesjarige.

Het is me gelukt!

Op vijf- en zesjarige leeftijd vinden kinderen het heerlijk om een uitdaging aan te gaan, taken te bepalen en ze uit te voeren. En nog belangrijker: daarin slagen. Naast het geweldige gevoel dat ze het voor elkaar hebben gekregen, is de beste beloning voor kinderen dat dit erkend wordt door anderen. Het verlangen van uw kind om initiatief te nemen en nieuwe uitdagingen aan te gaan wordt nog groter als hun vader of moeder, klasgenoten of leerkrachten hen ophemelen.

Bron: Spelenderwijs leren van LEGO DUPLO.

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Spelen & ontwikkeling: 5 tot 6 jaar
Sluiten