Redactie
Redactie Peuter 7 jun 2018

Sporten: kan een peuter dat al?

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als moeder van een peuter: sporten. De meeste kinderen beginnen met ‘echt’ sporten als ze een jaar of zes zijn. Maar ook op jongere leeftijd zijn er al leuke sporten voor je kind beschikbaar!

Peuters hebben vaak een natuurlijke neiging tot bewegen en daarom zijn er steeds meer mogelijkheden voor kinderen tussen twee en vier jaar om te beginnen met sporten. Het idee is om kinderen op een speelse manier veel en gevarieerde bewegingen en vaardigheden aan te leren. De nadruk ligt meestal op coördinatie en motoriek, maar vooral ook op plezier.

Interesse in peutersport? We hebben een aantal opties op een rijtje gezet:

  • Dans (vanaf 2 jaar): Balletscholen, peuterspeelzalen en dansscholen bieden regelmatig lessen aan voor de kleinsten. Dansen stimuleert ritme, creativiteit en evenwichtsgevoel.
  • Gymnastiek (vanaf 4 maanden): Bij The Little Gym (4 vestigingen in Nederland) kan je al vanaf 4 maanden met je kleintje terecht om de motoriek te oefenen. Bij normale gymclubs kan je kind vaak samen met jou beginnen met gym vanaf 2 jaar.
  • Hockey (vanaf 3 jaar): Verschillende hockeyclubs beginnen met hockey voor de allerkleinsten. De sport zorgt voor een goede coördinatie, behendigheid en balans.
  • Judo (vanaf 2 jaar): Tuimeljudo is de voorloper van gewoon judo. Kinderen leren bewegen en vallen in een veilige omgeving. Door judo op jonge leeftijd wordt de motoriek beter, maar er zit ook een groot deel sociale ontwikkeling in.
  • Tennis (vanaf 3 jaar): Tennis voor peuters is nog niet op veel plekken mogelijk. Toch is ook deze sport groeiend. Informeer eens bij de plaatselijke tennisvereniging. Het balgevoel van je kindje wordt bij deze sport gestimuleerd.
  • Voetbal (vanaf 2 jaar): Welke peuter doet het niet? Op een speelse manier achter een bal aanrennen. Peutervoetbal wordt ook wel ‘voetjebal’ genoemd. Het is mogelijk op steeds meer plaatsen.
  • Yoga (vanaf 2 jaar): Ja, echt waar! Yoga zorgt voor betere concentratie, lichaamshouding en ontspanning. Kijk eens bij dansscholen of yogastudio’s of dit ook bij jou in de buurt wordt aangeboden.
  • Zwemmen (vanaf 6 maanden): Waarschijnlijk het meest bekend als sport voor heel jonge kinderen. Natuurlijk ben je hier als ouder de hele tijd bij. Goed voor de coördinatie en spierontwikkeling.

Informeer bij clubs bij jou in de buurt of er peutersport wordt aangeboden.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tym. Tym.nl is er voor alle ouders die meer willen weten over sporten, spelen en bewegen door kinderen. Met al je vragen over bijvoorbeeld buitenspelen, sportkeuze, blessures en motorische ontwikkeling ben je hier aan het juiste adres.   

Reageer op artikel:
Sporten: kan een peuter dat al?
Sluiten