Sporten als je zwanger bent beschermt je baby tegen obesitas

Je voelt je misschien altijd even fit tijdens je zwangerschap. Dat is niet heel gek, aangezien je een baby’tje met je mee moet dragen. Sporten kan helpen je weer lekker in je vel te voelen. Maar niet alleen jij, ook je ongeboren kindje heeft er profijt van als je dat doet. Het helpt zelfs obesitas te voorkomen.

Mocht je nog twijfelen of je door wilt blijven sporten tijdens je zwangerschap, dan is dit nieuwe onderzoek misschien het duwtje dat je nodig hebt. Wat motiveert nou beter dan een goede gezondheid voor je kind? Het blijkt namelijk dat sporten als je zwanger bent niet alleen volkomen veilig is, maar ook enorm goed voor je baby is.

Sporten voor jezelf én je baby

Uit onderzoek van de Washington State University blijkt dat sporten een positieve invloed heeft op het gewicht van je kind. Het zou zelfs obesitas op latere leeftijd kunnen voorkomen. Het bijzondere van dit onderzoek is dat dit niet alleen geldt wanneer er sprake van obesitas is bij de moede.

Ook moeders met een gezond gewicht zouden moeten sporten tijdens de zwangerschap om obesitas bij hun kind te helpen voorkomen. Wat het gewicht van de moeder ook is, het ongeboren kind ondervindt sowieso de voordelen van het sporten. Een doorbraak in de wetenschap, aldus de onderzoekers.

Daarnaast zorgt sporten er ook voor dat er veel ‘feel good’ hormonen vrij komen. Die zorgen er op hun beurt voor dat stress wordt verminderd en dat je beter kan slapen. Twee klachten waar zwangere vrouwen vaak mee te maken krijgen en die je niet echt kan gebruiken als er een kindje in je buik zit.

Ben je al bevallen en wil je het sporten weer oppakken? Dan kun je deze tips goed gebruiken. 

Blijf in beweging

Het omgekeerde kan ook gebeuren. Wanneer je niet sport tijdens je zwangerschap – hoe je gezond je daarbuiten ook leeft – kan dit invloed hebben op het metabolisme van je kind en kan het ook het risico op obesitas vergroten, vertellen de onderzoekers. Je moet tijdens de zwangerschap dus niet alleen letten op wat je eet, maar ook hoe vaak je beweegt.

Wat je precies moet doen, hangt af van je eigen wensen. Sport je graag buiten? Kijk eens of er speciale mommy bootcamps worden gegeven. Doe je liever een work out in een sportschool? Overleg met de fitness instructeurs daar of met je huisarts wat voor oefeningen je het beste  kan doen.

 

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Sporten als je zwanger bent beschermt je baby tegen obesitas
Sluiten