Tips tegen zwangerschapsmisselijkheid

Redactie 6 jun 2018 Zwanger

Hang jij tijdens de zwangerschap vaak boven de wc-pot omdat je misselijk bent? Vervelend, maar misschien is het een troost om te weten dat het één van de meest voorkomende zwangerschapskwalen is. Hoe manage je deze zwangerschapsmisselijkheid zo, dat je nog wel kunt genieten van je zwangerschap?

Het is niet precies bekend wat de oorzaak is van zwangerschapsmisselijkheid. Waarschijnlijk is de verandering in hormonen een oorzaak. Het HCG hormoon dat aangemaakt wordt, heeft namelijk invloed op de spijsvertering. Ook kan stress van invloed zijn op misselijkheid. Wat het ook is, je kunt het niet voorkomen, dus dan er maar mee dealen.

Misselijk: hoe & wat

Zwangerschapsmisselijkheid komt vooral voor in de eerste drie tot vier maanden van de zwangerschap. Je hebt minder zin in eten en je geeft vaak over. Je kunt je de hele dag misselijk voelen, dus niet alleen ’s ochtends wat de naam ochtendmisselijkheid doet vermoeden. De misselijkheid kan verschillen van hevig tot af en toe een vlaag die je overvalt. Sommige vrouwen houden de hele zwangerschap last van misselijkheid. Als je gedurende dag af en toe wel wat eten binnenhoudt, is het overgeven geen gevaar voor de baby.

Extreem misselijk?

Er is een verschil tussen de ‘gewone’ zwangerschapsmisselijkheid en een extreme vorm genaamd HG (Hyperemesis Gravidarum). De misselijkheid en het overgeven kan bij HG zo hevig zijn en zo lang aanhouden dat een behandeling in het ziekenhuis nodig is. Vrouwen met HG houden vaak bijna niets binnen en kunnen soms zelfs van een slokje water gaan overgeven. Denk je dat jouw misselijkheid extreem is? Neem dan contact op met je huisarts. Lees hier meer over HG.

Tips tegen misselijkheid

Helaas is er geen gouden tip waardoor je misselijkheid als sneeuw voor de zon verdwijnt. Wel kun je maatregelen nemen om de misselijkheid te beperken. Vind vooral uit wat voor jou werkt, iedere vrouw is anders.

  • Word je ‘s ochtends wakker en ben je misselijk? Blijf dan rustig liggen en neem eerst een droge beschuit of cracker voordat je op staat en meer gaat eten.
  • Verspreid je maaltijden over de dag. Dus telkens kleine beetjes zodat je maag niet leeg is.
  • Eet licht verteerbaar eten, zoals rijst, groenten, fruit en bouillon.
  • Vitamine B6 heeft een gunstig effect op de symptomen van misselijkheid.
  • Vitamine K, Magnesium, gemberwortel en Okugest van VSM kunnen ook een gunstig effect hebben op misselijk en overgeven.
  • Maak iedere dag een wandeling of stap op de fiets. Bewegen in de frisse lucht doet vaak goed.
  • Soms helpt het om op harde zoetigheid te zuigen, zoals een zuurstok.
  • Acupunctuur kan ook een oplossing zijn. Het brengt je lichaam namelijk weer in balans. Lees hier meer over acupunctuur en zwangerschapsmisselijkheid.

Slimmere kinderen

Uit een onderzoek van The Hospital of Sick Children in Toronto blijkt dat zwangere vrouwen die last hadden van zwangerschapsmisselijkheid vaker kinderen kregen die hoger scoorden op een intelligentietest. Gelukkig is die misselijkheid dan nog ergens goed voor.
Het dragen van een speciale drukpunten armband zou ook helpen tegen misselijkheid. Deze heten psi bands en zijn vaak verkrijgbaar bij de Etos en de apotheek.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Tips tegen zwangerschapsmisselijkheid
Sluiten