Redactie
Redactie Gezondheid 6 jun 2018

Tips voor zwangerschapsslapeloosheid

Slapeloosheid is een kwaaltje dat iedere zwangere vrouw krijgt. Weten hoe je sneller kunt inslapen of overdag van dat vermoeide gevoel af kunt komen? Wij leggen het je uit.

Overdag een slaperig gevoel

Heb je het idee dat je overdag zo een dutje kunt doen? Dit komt door het hormoon progesteron. Het is belangrijk dat je toegeeft aan die vermoeidheid. Normaal slaap je zes á acht uur per nacht, maar nu je zwanger bent heb je tien tot twaalf uur slaap nodig. Dus heb je de mogelijkheid om een middagdutje te doen? Doen! Eén pluspuntje: in het tweede trimester wordt de vermoeidheid minder. 

Doorslapen tijdens zwangerschap

Vooral doorslapen is lastig tijdens de zwangerschap. Dat kan zich uiten in de volgende problemen:

  • Je hebt een rusteloos gevoel, wat zich lichamelijk uit
  • Je wordt ’s nachts, tien keer, wakker om naar de w.c. te gaan
  • Je wordt wakker door misselijkheid
  • Je wordt wakker door maagzuur
  • Je baby is druk

Tips om door te slapen: 

  • Eet over de hele dag kleine porties
  • Eet voordat je gaat slapen een cracker
  • Probeer ’s avonds zo weinig mogelijk te drinken, behalve warme melk voor het slapen gaan
  • Neem een warm bad of douche
  • Let op wat je eet, niet teveel en te kruidig
  • Gebruik zo weinig mogelijk cafeïne
  • Relax eerst dertig minuten voordat je gaat slapen
  • Sport liever niet ’s avonds

Slapeloosheid in het derde trimester

In je laatste trimester moet je goed je rust pakken, want de bevalling komt steeds dichterbij. Helaas is je buik nu zo dat je niet meer weet welke houding het lekkerst ligt. Veel vrouwen gebruiken in deze tijd een zwangerschapskussen. Weten welke houding het beste ligt? Bekijk dan onze slaaptips voor tijdens je zwangerschap »

Reageer op artikel:
Tips voor zwangerschapsslapeloosheid
Sluiten