Redactie
Redactie Kleuter 6 jun 2018

Tussendoortjes voor je kleuter

Net als jij, lust je kleuter ook graag een tussendoortje. Naast de drie hoofdmaaltijden heeft je kind deze voedingsstoffen ook nodig. Welke snack is gezond en lekker voor je kleuter? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

Tussendoortjes moeten niet alleen lekker maar ook verantwoord zijn. Snacks met veel vezels, mineralen en vitaminen zijn het meest ideaal. Houd de tussendoortjes wel bescheiden, zodat je kind genoeg eetlust overhoudt voor de maaltijden. Daarnaast is het doorlopend eten van koekjes en snoep niet goed voor het gebit van je kind. Houd daarom een maximum van drie tussendoortjes per dag aan.

Mama en Zo tip! Krijgt jouw kind de juiste groenten binnen? Doe de test! »

Geschikte tussendoortjes voor kinderen vanaf één jaar:

  • soepstengels
  • rijstwafels
  • stukjes fruit, zoals appel, banaan, peer, perzik en meloen. Maar ook mandarijn, sinaasappel, kiwi, ontvelde- en ontpitte druiven, bessen, mango en aardbeien kun je je kindje gerust vanaf 1 jaar geven. Lekkere combinaties zijn appel met perzik, aardbei met banaan, kiwi met peer of mango met perzik. Verwijder de schil en pitjes van fruit en was het goed!
  • cracottes
  • geroosterde zoete aardappel
  • mozzarella met een half kerstomaatje
  •  

Zoete tussendoortjes voor oudere kinderen:

  • Een boterham
  • Een mini-krentenbol
  • Een mini-eierkoek
  • Een voedingsbiscuits 
  • Ontbijtkoek
  • Een appel
  • Een volkoren biscuitje
  • Een doosje rozijnen
  • Een mandarijn
  • Een trosje druiven
  • Een banaan
  • Een paar aardbeien
  • Een perzik
  • Een peer
  • Een schijf watermeloen
  • Gedroogd fruit
  • Fruitsmoothie

Hartige tussendoortjes voor oudere kinderen

  • Een rijstwafel eventueel met wat beleg, zoals pindakaas of huttenkase
  • Een soepstengel met bijvoorbeeld een lekker dipje van smeerkaas of humus
  • Een volkoren cracker
  • Een augurk
  • Een paar kerstomaatjes
  • Een paar olijfjes
  • Een blokje kaas
  • Een plakje worst
  • Een groentesmoothie
  • Een omelet

Drinken

Geschikte dranken zijn water, thee zonder suiker, diksap of roosvicee (met mate, pas op met suikers) geschikte dranken. Begin zo snel mogelijk met het leren drinken uit een gewone beker. Bij drinken uit een beker, gebruiken kinderen meer mondspieren dan bij drinken uit een fles. Dit is belangrijk bij het leren praten. Drinken uit een beker stimuleert de normale ontwikkeling van het tonggedrag, voorkomt verkeerd slikken, de kaken ontwikkelen zich beter en de neusademhaling wordt beter. Dit kan verkoudheid en oorontsteking helpen voorkomen. En zeker niet onbelangrijk is dat drinken uit een beker voor een deel tandbederf voorkomt. Gebruik de fles daarom niet te lang en gebruik liever geen tuitbeker. Dan maar wat geknoei!

Tip! Naast gewoon een glas kraanwater, kun je ook variëren met water met bijvoorbeeld citroen, komkommer en munt of aardbeien en basilicum.

Veel drinken

Bij warm weer moet je kind natuurlijk meer drinken dan normaal. Maar veel drinken vlak voor de maaltijd remt de eetlust, met het risico dat je kindje niet genoeg eet. Probeer een uurtje voor het eten even geen drankje aan te bieden. Na het eten kan er weer voldoende worden gedronken.

Light dranken

Geef liever geen ‘light’ dranken zoals light frisdrank en light yoghurtdrank. Deze zijn vaak gezoet met cyclamaat (of cyclaamzuur) en deze zoetstof is niet goed voor jonge kinderen. Probeer ook geen frisdranken te geven aan je kind.

Reageer op artikel:
Tussendoortjes voor je kleuter
Sluiten