Gezondheid 12 jul 2018 Redactie

Als je deze vijf gewoontes hebt, wordt je kind waarschijnlijk gezonder (volgens onderzoek)

Als je zoontje of dochtertje een beetje zwaar is, is dat op zich niet erg: ook met officieel overgewicht kun je nog steeds heel gezond zijn. Maar als de BMI boven de 30 komt, is er sprake van ernstig overgewicht en kan dat meer kans op fysieke problemen tot gevolg hebben. Genen bepalen deels je bouw en gewicht, maar het eetpatroon doet natuurlijk ook iets.

Hoeveel je kind eet, bepaalt hij of zij op latere leeftijd deels zelf, maar baby’s, peuters en kleuters kun je zelf nog maaltijden voorzetten. Je zorgt er natuurlijk voor dat die over het algemeen gezond zijn – en zou dan denken dat het niet echt uitmaakt als je zelf iets anders eet. 

Vijf gezonde gewoontes
Toch heeft de leefstijl van een moeder ook veel invloed op de gezondheid van een kind, volgens nieuw onderzoek van de Harvard T.H. Chan School of Public Health. Kinderen met een moeder die vijf gezonde gewoontes heeft, hebben maar liefst 75 procent minder kans op obesitas op latere leeftijd (tussen de 9 en 18 jaar). Voor het onderzoek zijn de data van bijna 17.000 vrouwen en bijna 25.00 kinderen geanalyseerd. 

De vijf gezonde gewoontes vind je hieronder; het gaat wel echt om een combinatie van de vijf, benadrukken de onderzoekers. Natuurlijk maakt het ook uit als je alleen maar genoeg sport, maar dat effect is toch duidelijk minder groot.

Gezond eten
Misschien een inkoppertje, maar als eerste gewoonte noemen de onderzoekers gezond eten – of eigenlijk normaal eten. Natuurlijk moet het niet obsessief zijn en mag je jezelf regelmatig trakteren op iets wat wordt gezien als minder gezond – maar goed voorbeeld doet nu eenmaal volgen, dus als jij veel vitaminen en mineralen tot je neemt, zal je kind dat waarschijnlijk ook doen.

Regelmatig sporten
Datzelfde geldt voor sporten. Kies vooral iets wat je leuk vindt: zelfs als je alleen yoga doet, wordt je kind geïnspireerd om op latere leeftijd ook te blijven bewegen. Sporten is voor iedereen goed! De valkuil waar veel moeders nu in vallen, is dat ze niet meer de tijd nemen om actief te blijven, terwijl dat zowel voor jezelf als voor je kindje heel belangrijk is.

Op een ‘gezond gewicht’ blijven
Zoals we al schreven, is de term ‘gezond gewicht’ nogal dubieus; ook als je overgewicht hebt, kun je prima gezond zijn. Niet iedereen is er nu eenmaal op gebouwd om eruit te zien als een gephotoshopt model, en dat is prima. Maar hoe je er ook uitziet, jojoën in gewicht is niet gezond en geeft ook verwarrende signalen in de opvoeding. 

Niet te veel alcohol drinken
Dat alcohol niet goed voor je is, wisten we al – de term ‘bierbuikje’ komt niet zomaar uit de lucht vallen. Bovendien is overmatig drinken niet alleen slecht voor je lichaam (en blijkbaar ook dat van je kind), maar het kan natuurlijk ook effect hebben op jouw gedrag ten opzichte van je dreumes.

Niet roken
Het is niet precies duidelijk waardoor het komt dat kinderen een kleinere kans op obesitas hebben als hun moeder niet rookt, maar het onderzoek heeft dit resultaat wel uitgewezen. De kans op ernstig overwicht is zelfs 31 procent kleiner als je als moeder van alle sigaretten afblijft.

Reageer op artikel:
Als je deze vijf gewoontes hebt, wordt je kind waarschijnlijk gezonder (volgens onderzoek)
Sluiten