Redactie
Redactie Kleuter 7 jun 2018

5 tips: als je kind te dik is

Heeft je kind overgewicht? Op deze leeftijd speel jij hier als ouder nog een grote rol in. Misschien confronterend, maar dit betekent ook dat jij hem kunt helpen om weer een gezond gewicht te bereiken. Bekijk onze tips en help je kind naar een gezond gewicht!

Tip 1) Zorg voor verantwoorde voeding 

 

Een belangrijke stap naar een gezond gewicht is betere voeding. Zelf een dieet samenstellen is niet slim, je kind is nog in de groei en heeft bepaalde voedingsstoffen hard nodig voor zijn ontwikkeling. Wil je je kind zijn voedingspatroon drastisch aanpassen? Schakel dan een diëtiste in. Veranderingen die je wel zelf kunt doorvoeren:

  • Sla geen maaltijden over
  • Beperk frisdrank en andere zoete dranken
  • Eet volgens de Schijf van Vijf
  • Beperk snoep en geef een rijstewafel, groente of fruit als tussendoortje

Tip 2) Blijf in beweging

Zorg ervoor dat je kind niet alleen maar achter de spelcomputer zit. Stimuleer hem om lekker buiten te spelen of schrijf hem in bij een sportvereniging die hij te gek vindt. Kleine aanpassingen in jullie gewoontes kunnen ook al bijdragen aan een gezond gewicht, zoals de trap pakken in plaats van de lift of de fiets in plaats van de auto. Lees hier meer over kinderen en overgewicht »

Tip 3) Geef zelf het goede voorbeeld

Laat die auto staan en pak eens wat vaker de fiets of maak samen een wandeling. Laat iedereen in het gezin meedoen. Zo krijgt je kind niet het gevoel dat hij er alleen voor staat! Dus ook geen fastfood, snoep en koekjes voor de rest van het gezin.

Tip 4) Beloon je kind

Alle veranderingen zijn voor je kind best heftig. Je mag hem daarom best af en toe belonen. Dit kan simpel zijn, zoals zijn favoriete film kijken of plan een uitje naar een pretpark. Dat geeft je kind ook weer extra motivatie om het goed vol te houden. Tips om je kind positief te stimuleren »

Tip 5) Doe bewust boodschappen 

Last but not least, doe bewust de boodschappen. Maak van te voren een lijstje met hier op alleen gezonde producten. Zo verminder je de kans op impulsaankopen. En als er geen lekkernijen in huis zijn, wordt je kind ook niet in de verleiding gebracht.

Reageer op artikel:
5 tips: als je kind te dik is
Sluiten