Redactie
Redactie Gezondheid 7 jun 2018

Vitamine ABC

Als je zwanger bent, is ‘eten voor twee’ echt niet nodig. Maar je lichaam vraagt natuurlijk wel om wat extra’s. Ook als je borstvoeding geeft, heeft je lichaam extra behoefte aan vitamines en mineralen. Je moet er tenslotte ook voor zorgen dat je kindje genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Mama en Zo zet de belangrijkste vitamines en mineralen voor je op een rijtje. Van vitamine A tot en met zink, wat doen ze nu eigenlijk?

A

Vitamine A
Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de groei en is daarom heel belangrijk tijdens de zwangerschap. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor vitamine A is tijdens de zwangerschap dan ook verhoogd van 800 naar 1000 microgram. Te veel vitamine A kan de vrucht beschadigen, daarom wordt het zwangere vrouwen afgeraden producten met veel vitamine A – zoals bijvoorbeeld lever – te eten. Maar kun je wel specifieke voedingssupplementen voor zwangere vrouwen (dus zonder vitamine A) gebruiken.

B

Biotine
Zie Vitamine B8

Vitamine B1
Vitamine B1 is belangrijk voor de verbranding van koolhydraten uit voedsel, waardoor je energie krijgt. Daarnaast speelt deze vitamine ook een rol in het zenuwstelsel.

Vitamine B2
Vitamine B2 zorgt voor bij de instandhouding van het zenuwstelsel en voor een goede spijsvertering. Ook is deze vitamine belangrijk voor een gezonde huid en gezond haar.

Vitamine B3
Vitamine B3 speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van cellen en bij de werking van het zenuwstelsel. Ook is deze vitamine van belang voor een gezonde huid.

Vitamine B5
Vitamine B5 speelt een belangrijke rol bij de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Daarnaast is deze vitamine van belang bij de vorming van een aantal hormonen.

Vitamine B6 (Pyridoxine)
Vitamine B6 zorgt voor een goede weerstand en een gezonde spijsvertering. Daarnaast speelt deze vitamine een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Vitamine B6 zorgt verder voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Vitamine B8 (Biotine)
Vitamine B8 speelt een belangrijke rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten en eiwitten en de productie van vetzuren. Daarnaast is vitamine B8 belangrijk voor gezond haar en een gezonde huid.

Vitamine B11 (Foliumzuur) 
Foliumzuur is belangrijk tijdens én voor je zwangerschap. Foliumzuur verlaagt de kans op de geboorte van een kind met een open ruggetje. Vitamine B11 speelt een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen en het erfelijk materiaal (DNA).

Vitamine B12
Vitamine B12 voorkomt een bepaalde vorm van bloedarmoede. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen en zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel. Verder speelt het een rol bij de stofwisseling van foliumzuur.

C

Calcium
Calcium geeft stevigheid aan het skelet en gebit. Ook is calcium nodig voor het goed functioneren van de spieren en voor het geleiden van prikkels naar de zenuwen. Calcium is verder onder andere betrokken bij de bloedstolling, de celgroei en de hormoonstofwisseling.

Vitamine C
Vitamine C is in de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand. Vitamine C is ook een antioxidant en beschermt het lichaam samen met vitamine E tegen vrije radicalen. Vrije radicalen spelen een rol bij verouderingsprocessen. Ook bevordert vitamine C de opname van IJzer.

D

Vitamine D
Vitamine D zorgt voor een goede weerstand en een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Zwangere vrouwen hebben 5 microgram vitamine D per dag nodig, terwijl ze dagelijks ongeveer 3 microgram via de voeding binnenkrijgen. Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd om per dag ook 5 microgram extra vitamine D te slikken. Dit is nodig voor een goede botopbouw van het kind. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium goed wordt opgenomen uit de voeding.

E

Vitamine E
Vitamine E is belangrijk voor het aanmaken van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en andere weefsels. Ook is het belangrijk voor de weerstand.

F

Foliumzuur
Zie Vitamine B11

I

IJzer
IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar de weefsels. IJzer is onmisbaar voor dat transport.

J

Jodium
Jodium is nodig voor de vorming van schildklierhormonen die belangrijk zijn voor de groei en de stofwisseling.

K

Koper
Koper zorgt dat ijzer wordt vastgelegd in hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed, en speelt zo een rol bij het zuurstoftransport in het lichaam. Ook is koper van belang bij bij bindweefsel- en botvorming.

M

Magnesium
Magnesium is nodig voor de energiestofwisseling in het lichaam, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Verder geeft magnesium stevigheid aan het skelet en is het nodig voor de opbouw van spieren.

P

Pyridoxine
Zie Vitamine B

S

Selenium
Selenium gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Het maakt zware metalen die het lichaam via verontreinigingen binnenkomen minder giftig.

Z

Zink
Zink is nodig bij de opbouw van eiwitten en daarmee voor de groei en vernieuwing van weefsel. Daarnaast speelt het een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten. Zink is onderdeel van het hormoon insuline en het zorgt ervoor dat het afweersysteem goed werkt.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Vitamine ABC
Sluiten