Vitamines voor, tijdens en na je zwangerschap: welke zijn onmisbaar?

Zou je graag zwanger willen worden, ben je zwanger of ben je net bevallen? In al deze gevallen is het belangrijk om bepaalde vitamines te nemen. Op deze manier krijgt jouw lichaam wat extra’s binnen om een kindje te kunnen dragen of om sneller te kunnen herstellen.

Hieronder vertellen we alles over de vitamines die je het beste kunt nemen al voordat je zwanger bent, tijdens een zwangerschap en nadat je bent bevallen.

Vitamines zwangerschap

Voordat we duiken in welke vitamines er nodig zijn voor, tijdens en na je zwangerschap, is het belangrijk om te weten dat vitamines een goede aanvulling op voeding zijn. Het is dus niet zo dat je ongezond kan eten omdat je vitamines slikt. Nee, gezond eten wordt aangeraden en het slikken van vitamines wordt gezien als een goede aanvulling.

Voor

Wil jij graag zwanger worden? Dan is het handig om jouw lichaam al voor te bereiden met de juiste vitamines. Naast dat het verstandig is om gezond te gaan eten is het ook goed om hierbij nog extra vitamines te gaan slikken. Je kunt voor een multivitamine gaan, maar let erop dat hier sowieso 400 mcg aan foliumzuur en 10 mcg aan vitamine D in zit. Hiermee verklein je de kans dat jouw kindje een hazenlip of open ruggetje heeft.

Tijdens

Ben je net zwanger? Dan is het goed om ervoor te zorgen dat je zeker het eerste trimester van de zwangerschap tabletten foliumzuur (400 mcg) en vitamine D (10 mcg) blijft innemen. Ook daarna is het nog goed om op je vitamines te blijven letten.

Heb je (bijvoorbeeld door misselijkheid) het gevoel dat je niet genoeg vitamines binnenkrijgt? Dan kun je met je verloskundige overleggen of een multivitamine speciaal voor de zwangerschap voor jou geschikt is. Zeker wanneer je moe en je futloos voelt is dit handig. Blijf daarnaast ook zo gezond mogelijk eten. Niet alleen blijf je je daardoor fitter voelen, het is ook belangrijk voor de groei van je baby.

Na

Heb je net een bevalling achter de rug? Dan is het de hoogste tijd om aan je herstel te gaan werken. Dit ga je mede doen door gezond te eten. Waarschijnlijk is dit de eerstkomende tijd helemaal niet zo makkelijk, want je hebt alleen maar oog voor je kindje en geen tijd of zin om te koken. Dit is hartstikke logisch. Tegenwoordig bestaan er allemaal gezonde ‘kraammaaltijden’ in speciaal voor moeders die net bevallen zijn. Deze zitten vol met gezonde dingen. Op deze manier krijg je in ieder geval genoeg groenten binnen. Mocht je niet zo zijn van het bestellen kun je natuurlijk ook je omgeving of je partner vragen om een keertje voor je te koken. Alle kleine beetjes helpen.

Dit artikel is geschreven door Vera Guldemeester. 

Meer lezen?

Reageer op artikel:
Vitamines voor, tijdens en na je zwangerschap: welke zijn onmisbaar?
Sluiten