Voeding tijdens je zwangerschap

Wat mag je tijdens je zwangerschap nu wel en niet eten? Eigenlijk is er één belangrijke stelregel tijdens je zwangerschap: vermijd alle rauwe en halfrauwe producten. De listeria-bacterie heeft hier namelijk vrij spel en deze is gevaarlijk voor je ongeboren kind. Lees hier welke producten daaronder vallen.

Niet eten:

  • Rauw vlees of vleeswaar
  • Geen lever
  • Voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling, zoals gerookte zalm, paling en mosselen 
  • Geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel
  • Geen paling uit Nederlandse rivieren
  • Rauwe vis, schaal- en schelpdieren
  • Geen zachte kaas van rauwe melk
  • Lever
  • Kruidenpreparaten: Neem geen efedra, aloë, sassafras, dong quai, kava kava, absint-alsem, venkel, anijs, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid.

Wist je dat…
Voeding met veel onverzadigde vetzuren gezond is tijdens de zwangerschap? Zowel voor jou als je kind. Dit zijn namelijk ‘goede vetten’. Nutricia heeft een aantal gezonde recepten voor je op een rij gezet! Bekijk de recepten »

Met mate:

  • Leverproducten
  • Rookworst, rookvlees
  • Paté
  • Drop, beperk je tot een paar dropjes en 1 of 2 glazen zoethoutthee per dag
  • Zout en zoutproducten
  • Koffie, maximaal 4 koppen per dag vanwege de cafeïne
  • Eieren, alleen als ze hardgekookt of goed doorbakken zijn
  • Neem niet te veel kruiden; fenegriek, nigelle, moederkruid, senna, en meidoorn.
  • Keukenkruiden: beperk het gebruik van venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel
  • Rabarber: neem niet te veel rabarber;
  • Venkelthee en anijsthee
  • Pimba: gebruik geen pimba ofwel kalebaskalk tegen misselijkheid;

Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang.

Waarom oppassen met rauw eten en vis? De listeria-bacterie komt van nature voor in rauwe producten. Het is dus onder andere oppassen geblazen met rauw vlees en vis. Lees hier wat de bacterie precies doet en hoe je besmetting voorkomt. Lees meer over besmetting met de listeria-bacterie »

Lees hieronder meer over het hoe en waarom:

Melk en kaas

Melk uit de supermarkt is altijd veilig. Melk die je rechtstreeks bij de boer haalt, kan wel listeria bevatten. Deze melk is vaak niet gepasteuriseerde of niet gesteriliseerd. Wat je ook moet vermijden zijn zachte kazen van rauwe melk. Het gaat hier vooral om kaas van rauwe melk die een rijping heeft ondergaan, waarbij dus sprake is van schimmelvorming. Bij Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola, staat er ‘au lait cru’ op de verpakking als de kaas gefabriceerd is van rauwe melk. Harde kaas gemaakt van rauwe melk, zoals Nederlandse boerenkaas, mag wel. Hüttenkäse, smeerkaas en kruidensmeerkaas zijn ook veilig.

Kip en rauw vlees

Ook op rauwe kip en rauw vlees kan listeria voorkomen. Bovendien kan in rauw vlees ook toxoplasmose zitten. Eet daarom liever geen rauw vlees zoals rosbief, tartaar, carpaccio, filet americain en lever. Sommige Franse worsten kunnen de bacterie ook bevatten. Wil je rood vlees eten zoals biefstuk? Zorg dan dat dit altijd goed doorbakken is. Vleeswaren als rookvlees, bacon en worstsoorten zijn bewerkt waardoor je ze zonder problemen kunt eten.

Vis en schaaldieren

Vis is heel gezond. Maar neem geen voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kun je wel eten als ze van te voren verhit worden). Mijd rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters tijdens je zwangerschap. Eet ook geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel. Deze kunnen verontreinigd zijn met zware metalen (met name kwik). Laat paling uit de Nederlandse rivieren ook staan. Eet daarnaast niet meer dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines. Zoute haring en haring uit blik kun je wel gewoon eten. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor bacteriën vrijwel geen kans krijgen zich te ontwikkelen. En vis uit blik of pot is verhit, iets wat bacteriën niet overleven.

Groenten en fruit

Alle groenten mogen gegeten worden. Rauwe groenten moeten wel extra goed gewassen worden. Fruit liefst dun schillen, als je het ongeschild eet eerst heel goed wassen. Was ook steeds je handen, messen en snijplank goed schoonmaken na het snijden van ongekookt voedsel.

Het kruidenkastje

Je zou het niet verwachten, maar ook in het kruidenkastje bevinden zich wat potjes en flesjes waar zwangere vrouwen zich beter niet in overvloed aan kunnen wagen. Uit voorzorg is het aan te raden om niet te vaak of te veel (producten met) venkel, fenegriek, anijs, nieszaad, moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn en dong quai te gebruiken. Dat geldt ook voor thee van deze kruiden. Bij het koken zijn de hoeveelheden zo klein dat normaal keukengebruik van deze kruiden wel toegestaan is. Kruiden die echt vermeden moeten worden zijn ephedra, aloë, sassafras, kava kava, absint-alsem, komkommerkruid, groot en klein hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid. Gebruik vanwege het hoge loodgehalte liever ook geen pimba (kalebaskalk).

Lever en leverproducten

Met betrekking tot vitamine A is zeker voorzichtigheid geboden als je zwanger bent. Hoge dosissen vitamine A kunnen aangeboren afwijkingen veroorzaken. Omdat lever en leverproducten in het bijzonder rijk zijn aan vitamine A wordt het aangeraden de consumptie hiervan sterk te beperken en gewone lever helemaal niet te eten. Omega-3-vetzuren zijn voor de baby nodig voor een goede ontwikkeling van de hersenen. Mocht je onvoldoende vette vis eten, dan is het wellicht verstandig om lijnzaadolie te gaan gebruiken, hoewel dit geen algemeen geldend advies is.

IJzer

Een laag ijzergehalte in het bloed komt regelmatig voor tijdens de zwangerschap. Het is echter de vraag of dit echt een tekort is. Het kan ook het gevolg zijn van de verdunning van het bloed die normaal tijdens de zwangerschap optreedt. Het is wel belangrijk dat je voldoende ijzer via je voeding binnenkrijgt. Eet dus veel donkergroene bladgroenten, volkorenbrood, cornflakes, aardappelen, mager rood vlees, rozijnen, pruimen en peulvruchten. Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit het voedsel, drink tijdens het eten verse jus d’orange of neem een sinaasappel als toetje.

Vitamines & mineralen

Voedingssupplementen zijn meestal niet nodig als je gewoon gezond en gevarieerd eet. Wanneer je daaraan twijfelt kun je een multivitaminepreparaat speciaal voor zwangere vrouwen gebruiken. In dergelijke preparaten zitten ook gelijk de juiste hoeveelheden vitamine D en foliumzuur, deze hoef je dan ook niet nog eens extra in te nemen. Neem je geen multivitamine, dan zul je van deze twee wel extra moeten slikken. Foliumzuurtabletten zijn nodig vanaf ten minste vier weken voor de bevruchting tot en met de eerste acht weken van de zwangerschap. Extra vitamine D is gedurende de hele zwangerschap nodig.

Reageer op artikel:
Voeding tijdens je zwangerschap
Sluiten