Zwanger 8 jan 2019 Marleen Staal

Voedingswijzer voor tijdens de zwangerschap

Om zo zorgeloos mogelijk door je zwangerschap te gaan, is het belangrijk voor jou en de baby om zo gezond mogelijk te leven. Dat begint allereerst bij je voeding. Wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap? Dat lees je in onze voedingswijzer. 

Kon je eerst nog gewoon alles eten, nu je zwanger bent zul je rekening moeten houden met bepaalde etenswaren. Dat verschilt per voedselgroep en per product. Waar je op moet letten? Je vindt het terug in de volgende categorieën.

Groente en fruit

Groente en fruit zijn gezond en zitten vol mineralen en vitamines. Toch zijn er een aantal groente waarmee je rekening moet houden en zijn er tips voor als je groente of fruit eet in het buitenland.

Meer weten over groente en fruit eten tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Groente en fruit

Zuivel

Een glas melk bij je boterham of een bakje yoghurt na het avondeten. We eten bijna dagelijks wel iets van zuivel. Tijdens je zwangerschap kun je daar ongestoord mee doorgaan, maar er zijn een aantal zaken waarmee je rekening moet houden.

Meer weten over zuivel eten tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Zuivel

Vlees

Vlees is een typisch product waarmee je moet oppassen tijdens je zwangerschap. Je weet misschien al dat je rauw vlees moet laten staan, maar sommige vleessoorten kun je wel gewoon eten terwijl aan andere soorten toch een risico vast zit.

Meer weten over het eten van vlees tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Vlees

Vis

Een visje op zaterdagmiddag, is dat ook vaste prik voor jou? Als je zwanger bent kun je zeker nog wel vis eten, maar er zijn wel een aantal restricties waarmee je rekening moet houden.

Meer weten over het eten van vis tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Vis

Pasta, rijst en brood

Eigenlijk eten de hele dag door veel koolhydraten in de vorm van pasta, rijst of brood. Dat is niet erg – ook niet als je zwanger bent – maar er zijn wel gezondere keuzes die nu misschien iets beter voor je zijn.

Meer weten over het eten van pasta, rijst en brood tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Pasta, rijst en brood

Dranken

Alcohol is een no go tijdens je zwangerschap, dat is algemeen bekend. Behalve een wijntje op zijn tijd, heb je verder gelukkig een vrij grote keuze aan dranken die je gewoon mag drinken.

Meer weten over het drinken van dranken tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Dranken

Specerijen en kruiden

Kruiden kunnen je gerecht maken of breken. Het hoort bij koken. Zeker als je van wel lekker pittig houdt of erg zout eten, kun je nu tijdens je zwangerschap misschien iets andere keuzes maken.

Meer weten over specerijen en kruiden gebruiken tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Specerijen en kruiden

Fastfood

Last van gekke eetaanvallen nu je zwanger bent? Dat is niet zo gek. En een frietje of een hamburger gaat er dan altijd wel in.

Snacks

Vier uur, tijd om te snacken. Ook al moet je wel oppassen met het eten van dropjes, mag je gelukkig een hele hoop snacks gewoon eten.

Meer weten over snacks eten tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Snacks

Overige producten

Behalve voeding, zijn er ook een hoop andere producten waarmee je rekening moet houden tijdens je zwangerschap. Het gevaar zit hem soms in het – meest onschuldige – kleinste hoekje.

Meer weten over alle overige producten waarmee je moet oppassen tijdens je zwangerschap? Je vindt alles terug onder: Voedingswijzer Overige producten

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Voedingswijzer voor tijdens de zwangerschap
Sluiten