Redactie
Redactie Zwanger 6 jun 2018

Voetproblemen tijdens de zwangerschap

Je merkt het al tijdens je dagelijkse bezigheden. Al dat extra gewicht dat je meezeult, drukt op je benen. Een middagje winkelen gaat niet meer, omdat je zware en vermoeide benen hebt en midden in de nacht kun je ineens wakker schrikken met verschrikkelijke kramp. Je benen kunnen dus wel wat extra’s gebruiken tijdens je zwangerschap.

Een zwangerschap heeft invloed op je bloedcirculatie. Er moet zo’n 20% meer bloed door het lichaam vervoert worden. Dit legt nogal wat druk op de aderen. Zo’n 30% van de zwangere vrouwen heeft daardoor al in het begin van haar zwangerschap zware en vermoeide benen. Aan het einde van de zwangerschap heeft zo’n 70% hier last van.

Tip! Als je vermoeide of zware benen hebt, ga dan op je rug op bed liggen en leg je benen tegen de muur. Breng vervolgens een gel of een ander verfrissend product op de benen aan en masseer dit in. Maak bewegingen van je enkels richting de dijen. En blijf na afloop van de massage ongeveer tien minuten in deze houding liggen. Je zult zien dat je je na afloop als herboren voelt!

Goede verzorging

Dé manier om beenproblemen tijdens je zwangerschap te voorkomen of in ieder geval te verminderen, is door ze goed te verzorgen en de doorbloeding te stimuleren. Zorg dat je een goede beencrème in huis hebt, die je lekker kunt inmasseren. Laat je hierover wel even goed adviseren bij drogist of apotheek, want niet alle crèmes zijn geschikt voor zwangere vrouwen. Gebruik je normaliter bijvoorbeeld een anti-cellulites crème, dan is het verstandiger die tube te laten staan. Die hebben namelijk vaak een samentrekkende werking en dat is nu net wat je niet wilt tijdens je zwangerschap. Neem liever een goede crème met menthol, wijnstokbladeren, kastanje of andere verfrissende kruiden. Er zijn speciale crèmes voor vermoeide en zware benen die de doorbloeding stimuleren. Deze hebben ook een positief effect op de vaatwanden, zodat die sterk en elastisch blijven. Er zijn ook capsules op de markt tegen zware benen. Lees uiteraard wel de gebruiksaanwijzing even goed voordat je iets gebruikt. Smeer je benen dagelijks twee keer lekker dik in, en masseer de crème dan in cirkelende bewegingen in. Nog relaxter is het natuurlijk om dit door je partner te laten doen. En wanneer je jezelf echt wilt verwennen, ga dan eens naar een echte masseur.

Kramp

’s Nachts is de bloedcirculatie minder en kun je ineens wakker schrikken van kramp in je benen. Het wil wel eens helpen om de tenen stevig in de richting van het lichaam te strekken, terwijl je je been gestrekt houdt. Ook tegendruk geven wil wel eens verlichting brengen. Als je er zelf niet meer bij kunt, vraag dan je partner om te helpen. Ga desnoods uit je bed en ga een stukje lopen. Niet prettig, maar het brengt wel verlichting. Het is ook goed voor de doorbloeding om je benen iets hoger te leggen tijdens het slapen. Heb je geen verstelbaar bed waarvan het voeteneind omhoog kan, leg dan een kussen aan het voeteneind van je bed, onder je matras. Of leg een kussentje onder je voeten. Zorg dat je overdag niet te veel staat.

Voeding

Er wordt wel gezegd dat kramp te maken heeft met een gebrek aan calcium. Vooral in de laatste maanden van de zwangerschap pikt de baby veel calcium van je af. Dit is niet bewezen, maar het kan geen kwaad wat groene groenten en een glas melk extra te nemen. Ook magnesiumsuppletie helpt bij sommige vrouwen. Overleg dit uiteraard wel even met je verloskundige.

Spataderen

Spataderen komen veel voor tijdens de zwangerschap en kunnen erg ontsierend staan. Een spatader is een ader waarin steeds zuurstofarm bloed blijft staan. Normaal gesproken stuwen je spieren dat omhoog, en zorgen klepjes in je aderen ervoor dat het niet terug kan stromen. Nu de vaatwanden verslappen en er meer bloed in je lichaam rondstroomt neemt de druk op je aderen toe en kunnen ze gaan uitrekken. Je kunt de ader blauwig en kronkelig door je huid heen zien. Spataderen gaan jammer genoeg niet meer vanzelf weg, hoewel ze wel minder zichtbaar kunnen worden. Zorg voor een goede bloedcirculatie door niet met je benen over elkaar te zitten, en sta of zit niet te lang achter elkaar. Masseer je benen van je voeten naar je bovenbenen en besproei ze op dezelfde manier onder de douche met koud water.

Reageer op artikel:
Voetproblemen tijdens de zwangerschap
Sluiten