Redactie
Redactie Zwanger 12 jul 2018

Zo voorkom (of verminder) je kramp in je kuit als je zwanger bent

Door: Maaike Kooijman

Als je bij het tweede of derde trimester van je zwangerschap bent aangekomen, bestaat de kans dat je steeds vaker last krijgt van kramp in je kuit – ongeveer de helft van de vrouwen noemt dat als zwangerschapskwaaltje. Niet alleen heel pijnlijk, maar je kunt er ’s nachts ook regelmatig wakker door worden (terwijl je je rust net zo hard nodig hebt). 

Gelukkig kun je daar wel iets tegen doen: op Romper geven verloskundigen tips. 

1. Drink genoeg water
Het is niet helemaal duidelijk waar de (extra) kramp in je kuit vandaan komt, maar de meeste deskundigen gaan ervan uit dat het aan dehydratatie of aan een belemmering van de bloedcirculatie ligt. In het eerste geval zou je dan ook meer (water) kunnen gaan drinken, aldus verloskundige Patricia Evans. Dat moet natuurlijk wel consistent: één dag per week ineens liters drinken, helpt niet echt.

2. Eet meer magnesium
Volgens Michelle Barcus kan het ook helpen om meer magnesium binnen te krijgen. Dat kan in de vorm van supplementen, maar het is natuurlijk nog beter als je gewoon voeding eet waar het mineraal meer in zit – denk  bijvoorbeeld aan groene bladgroenten, noten en gedroogd fruit. Zorg er ook voor dat je genoeg ijzer binnenkrijgt.

3. Blijf bewegen
Daarnaast zijn de verloskundigen het erover eens dat het goed is om actief te blijven, om ervoor te zorgen dat de bloedsomloop actief blijft. Overdag heb je dan minder last van kramp in je kuit, maar ’s nachts ook! Het is daarnaast een idee om je benen even te stretchen voor je naar bed gaat. 

4. Adem diep in en uit
Heb je toch weer eens kramp in je kuit? Dan helpt het niet alleen om te stretchen, maar ook om diep in en uit te ademen. Dat zorgt ervoor dat je spieren ontspannen, en de kramp eerder verdwijnt.

Reageer op artikel:
Zo voorkom (of verminder) je kramp in je kuit als je zwanger bent
Sluiten