Redactie
Redactie Gezin 6 jun 2018

Zomertijd: zo bereid je je kind voor

Breekt de zomertijd aan en gaat de klok een uur vooruit? Dat kan het ritme van je kind flink in de war brengen. Daarom 4 handige tips! 

Voor je kind is het flink wennen als de zomertijd ingaat. De biologische klok van je kind heeft namelijk het idee dat het nog donker is. Het duurt ongeveer een week voordat je kind helemaal gewend is aan de zomertijd.

1) Gelijk de gordijnen open

Doe zodra je kind wakker is of wakker moet worden, meteen de gordijnen open, zodat het daglicht naar binnen schijnt. De biologische klok van je kind went zo sneller aan de verandering. Je kan ook het licht aandoen in de slaapkamer van je kind, maar daglicht is natuurlijk beter.

2) Steeds iets vroeger naar bed

Bereid je kind voor op de zomertijd door hem eerder naar bed te doen. Begin hier ongeveer twee á drie dagen voor de zomertijd mee. Gaat je kind normaal om 19:30u naar bed? Stop hem dan de eerste nacht om 19:15u in bed en de dag erna om 19:00u. In de week dat de klok één uur vooruit is gegaan, kan je je kind gewoon weer om 19:30u op bed leggen. Bekijk hier hoeveel slaap jouw kind nodig heeft »

3) Hup, naar buiten!

Laat je kind in het weekend dat de klok een uur vooruit gaat iedere ochtend buitenspelen of andere leuke activiteiten doen. Je zal zien dat hij ‘s avonds vroeg moe is en snel in slaap valt.

Tip! Rust, reinheid, regelmaat… Het klinkt ouderwets, maar structuur is erg belangrijk voor je kind. Lees hoe jij het juiste dagritme voor je kind kan creeëren » 

4) Voorlezen maakt rustig

Een verhaaltje voorlezen is een hele goede manier voor je kind om tot rust te komen en lekker in slaap te vallen. Toch worden kleurrijke boekjes of emotionele verhalen afgeraden, omdat je kind zijn hersenen hierdoor juist extra gestimuleerd worden. 

Reageer op artikel:
Zomertijd: zo bereid je je kind voor
Sluiten