Zwanger en kiwi’s: 5 voordelen

 

Als je zwanger bent heb je vaak lekkere trek. Een stuk chocolade of een patatje laat je dan ook niet vaak schieten. Wil je je lekkere trek afwisselen met een gezonde snack? Pak dan eens een kiwi van de fruitschaal.

Een kiwi bevat geen cholesterol en heeft een laag suiker- en vetpercentage. Maar naast de heerlijke smaak, heeft een kiwi ook heel veel voordelen voor zwangere vrouwen. Wij zetten ze alle vijf op een rij.

1. Foliumzuur

Een kiwi is rijk aan foliumzuur en laat dat nou net heel belangrijk zijn als je zwanger bent of zwanger wilt worden. Als je foliumzuur slikt, heeft je baby een kleinere kans op aandoeningen van het zenuwstelsel, zoals een open ruggetje. Uiteraard haal je niet alle foliumzuur die je bij een zwangerschap nodig hebt uit een kiwi. Maar een kiwi is wel een prima – en smakelijke – aanvulling op het foliumzuur dat wordt voorgeschreven tijdens de zwangerschap.

2. Vitamine C

Ook al is een kiwi niet groot, toch is het een echt vitamine C bommetje. En juist als je zwanger bent, kun je die extra vitamine C goed gebruiken. Als je zwanger bent, heb je sneller kans op een ijzertekort en dat resulteert in bloedarmoede. Vitamine C helpt om ijzer uit plantaardige producten beter op te nemen in het lichaam. IJzer uit plantaardige producten, zoals brood, groente en aardappels wordt minder goed opgenomen dan ijzer uit bijvoorbeeld vlees.. Daarom is het aan te raden om bij de broodmaaltijd ook een kiwi te nemen. Maar niet alleen de vitamine C is goed vertegenwoordigd in een kiwi. Ook aan vitamine B6 ontbreekt het niet. En vitamine B6 verbetert onder andere je immuunsysteem én is goed tegen haaruitval.

3. Prebiotica

Prebiotica is een verzamelnaam voor onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels. Prebiotica stimuleren de groei van een aantal bacteriën in de dikke darm die ziekteverwekkende bacteriën op afstand houden. Daarom kan een prebiotica helpen om je darmen gezond te houden. De enzymen en vezels in kiwi’s helpen bij de vertering en voeden de bacteriën in de dikke darm. Een kiwi kun je dus omschrijven als een prebiotica.

Tip! Eet je teveel kiwi’s dan kun je juist last krijgen van winderigheid. Zorg dus dat je nooit meer dan twee stuks op een dag eet en wissel af met ander fruit.

4. Antioxidant

De antioxidanten in kiwi’s beschermen het DNA van je foetus tegen schade. Daarnaast is een kiwi goed voor je immuunsysteem en houdt het ziektes op afstand. En alsof dat nog niet genoeg is, is een kiwi ook goed tegen stress.

5. Hormonen

Tijdens je zwangerschap schommelen je hormonen alle kanten op. Van het ene op het andere moment staan de tranen in je ogen en is er een flinke huibui op komst of heb je dikke stress om een kleinigheidje. Wederom zou een kiwi in staat moeten zijn om ook je hormonen een beetje in toom te houden.

Nog steeds niet overtuigd? Naar wat men zegt is een kiwi ook goed bij slaapproblemen én houdt het je huid stralend.

Tip! Meer weten over gezonde voeding tijdens je zwangerschap? Wij hebben een gezond eetschema voor je opgesteld.

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Zwanger en kiwi’s: 5 voordelen
Sluiten